تاثیر چاقی بر قلب و بهترین روش های پیشگیری از چاقی و سکته قلبی

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1402-07-24
آخرین به‌روزرسانی: 1402-07-24

تاثیر چاقی بر قلب زمانی خودش را نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری قلبی و سکته می شوند. قلب مهم ترین بخش حیاتی بدن انسان است که در صورت ایجاد هرگونه  مشکل برای این عضو مهم بدن، فرد ممکن است نتواند بسیاری از کارهای روزمره و شخصی خود را انجام دهد. یکی دیگر از راه های محافظت از قلب در برابر بسیاری از بیماری ها تغذیه و ورزش مناسب است. در این مقاله به طور خلاصه و جامع تاثیرات و عوارض چاقی بدن بر قلب بیان می شود.

تاثیر چاقی بر قلب و بهترین روش های پیشگیری از چاقی و سکته قلبی

تاثیر چاقی بر سلامت قلب

تاثر چاقی بر سلامت قلب یکی از سوالات مهم ذهن افراد دارای اضافه وزن است. قطعا نمی توان گفت که چاقی بر سلامت قلب تاثیری ندارد، زیرا هرچه چربی بدن افراد نسبت به عضله و وزن بدن آنها بیشتر شود قطعا به همان نسبت چربی بیشتری دور عضله قلب را گرفته و باعث بروز بیماری قلبی و سکته قلبی می شود.

از دیگر تاثیرات مخرب چاقی بر سلامت قلب می توان به بروز بیماری هایی چون کلسترول خون بالا، فشارخون بالا، بیماری های قلبی چون نارسایی قلبی، حمله قلبی، دیابت، افسردگی و... اشاره کرد. موارد بیان شده فقط بخش کوچکی از عوارض چاقی بر روی بدن و قلب افراد است. از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است برای فرد دارای اضافه وزن اتفاق  بیوفتد سکته قلبی است.

بیشتر بخوانید: تاثیر عوامل مختلف بر سلامت قلب

آیا بیماری قلبی باعث لاغری می شود؟

وجود بیماری قلبی می تواند یکی از عوامل لاغری باشد اما لزوماً علت اصلی آن نیست و بستگی به نوع بیماری و شرایط فرد دارد. کنترل وزن باید با نظر پزشک و بر اساس وضعیت سلامتی فرد صورت گیرد. در مورد ارتباط بین بیماری قلبی و لاغری چند نکته وجود دارد:

  • برخی از بیماری های قلبی می توانند باعث کاهش اشتها و در نتیجه لاغری شوند. مثلاً نارسایی قلبی می تواند با ایجاد تنگی نفس و خستگی مزمن، اشتها را کم کند.
  • افراد مبتلا به بیماری های قلبی ممکن است به دلیل محدودیت های فعالیتی، کالری کمتری مصرف کنند که این موضوع منجر به لاغری می شود.
  • مصرف برخی داروهای قلبی مثل دیورتیک ها نیز می تواند باعث از دست دادن اشتها و وزن شود.
  • اما لزوماً تمام بیماری های قلبی با لاغری همراه نیستند. برخی بیماری ها مثل آترواسکلروز لزوماً تاثیری بر وزن ندارند.

رابطه ضربان قلب با وزن

 ضربان قلب با وزن افراد رابطه مستقیم دارد. از جمله  بیماری هایی که امکان ابتلا به آن در افراد دارای اضافه وزن بیشتر است، آریتمی قلبی فیبریلاسیون است. این بیماری باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم در فرد بیمار می شود. در صورتی که متوجه ضربان غیر عادی قلب خود شده اید، حتما به یک متخصص قلب مراجعه کنید تا کمک ها ی اولیه لازم را انجام دهند. در صورت عدم درمان این بیماری امکان نارسایی قلبی، لخته خون در قلب و سکته مغزی برای فرد وجود دارد.

بهترین روش های پیشگیری از چاقی و سکته قلبی

حذف چربی:

از جمله دلایل چاقی افراد استفاده بیش از حد از چربی های مضر است. چربی های مضر به مرور زمان در بدن فرد رسوب می کنند و در نتیجه باعث گرفته شدن رگ های عروقی در بدن می شوند. از جمله مواد غذایی که باعث ایجاد چربی های مضر در بدن می شود، می توان به فست فود و غذاهای سرخ کردنی اشاره کرد.

  1. ورزش:

ورزش یکی از راه های ساده در عین حال بسیار مفید برای کاهش وزن و سلامت بدن افراد است. ورزش باعث سوخت و ساز بالا در بدن و در نتیجه کاهش کالری های اضافه بدن می شود که در دراز مدت آثار خود را بر بدن فرد نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: تاثیر تمرینات ورزشی بر سلامت قلب

  1. حذف غذاهای شور:

غذاهای شور به جزء آسیب به قلب و ایجاد سکته قلبی باعث افزایش کلسترول خون می شود به همین علت بهتر است که افراد غذاهای شور را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند.

  1. چکاپ مداوم:

افرادی که سابقه بیماری های قلبی و اضافه وزن دارند، نباید از چکاپ دوره ای قلب خود غافل شوند. زیرا این چکاپ های دوره ای تا حد زیادی می تواند به جلوگیری از سکته قلبی افراد کمک کند.

بهترین روش های پیشگیری از چاقی و سکته قلبی

آیا بیماری های قلبی باعث چاقی می شوند؟

بیماری های قلبی به تنهایی باعث چاقی نمی شوند، اما می توانند زمینه ساز چاقی باشند. در این مورد چند نکته وجود دارد:

  • برخی بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی می توانند باعث کاهش تحرک و فعالیت بدنی شوند که این امر زمینه ساز اضافه وزن و چاقی است.
  • مصرف برخی داروهای قلبی مثل بتابلاکرها و کورتیکواستروئیدها می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود.
  • ابتلا به بیماری های قلبی می تواند باعث افسردگی و اضطراب شود که خود یکی از عوامل خطر چاقی است.
  • در برخی موارد اقدامات درمانی مثل عمل جراحی بای پس عروق کرونر نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود.

اما به طور کلی، چاقی بیشتر ناشی از عواملی مثل رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی است تا صرفاً بیماری های قلبی. با رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی می توان از چاقی در بیماران قلبی جلوگیری کرد.

مصرف چه مواد غذایی باعث سکته قلبی می شود؟

خوردن و مصرف برخی مواد غذایی باعث احتمال افزایش سکته قلبی در افراد می شود. امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی و نوع خوراک افراد سکته قلبی در بین بسیاری از جوانان هم رواج پیدا کرده است.

برخی از مواد غذایی که احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد:

  1. نوشابه های گازدار
  2. گوشت قرمز
  3. چیپس
  4. بیکن
  5. مواد فراوری شده
  6. سوسیس و کالباس
  7. نان و برنج
  8. پیتزا
  9. مشروبات الکلی
  10. کره و روغن های ناسالم
  11. ماست پرچرب و طعم دار
  12. غذاهای سرخ شده مانند: مرغ سوخاری و سیب زمینی
  13. مواد غذایی کنسروی
  14. بستنی

بیشتر بخوانید: تاثیر سیگار بر سلامت قلب و عروق

مهم ترین عامل ثانویه گرفتگی عروق در افراد چاق

همان طور که بیان شد چربی بدن افراد با توجه به حجم عضله و وزن آن ها متفاوت است. طبق آخرین تحقیقات انجام شده توسط متخصصین قلب و عروق، افرادی که چربی های بدنشان در پهلو و شکم آنها جمع شده بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های فشار خون بالا، گرفتگی عروق، سکته قلبی، کلسترول بالا و .. هستند.

همان طور که در این مقاله بیان شد بسیاری از بیماری های قلبی عروقی که افراد با آن درگیر می شوند به دلیل اضافه وزن و چربی بیش از حد در بدنشان است. درصورتی که افراد دارای اضافه وزن چکاپ های دوره ای، ورزش و رژیم غذایی مناسب رافراموش نکنند، قطعا بیماری های قلبی و سکته قلبی گریبان گیرشان نخواهد شد. امروزه به دلیل الگوی غذایی نامناسب افراد حتی بیماری های قلبی در بین بسیاری از جوانان و نوجوانان هم رواج پیدا کرده است. درصورت نیاز شما می توانید برای انجام چکاپ های دوره ای  قلب و وضعیت بدنتان از طریق سایت دکتر نوبت با بهترین متخصص قلب نوبت رزرو کنید و در سریع ترین زمان از وضعیت سلامت قلب و بدن خود آگاه شوید.

رزرو نوبت دکتر قلب

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5