تاثیر تمرینات ورزشی بر سلامت قلب

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1402-06-28
آخرین به‌روزرسانی: 1402-09-06

آیا از تاثیر تمرینات ورزشی بر سلامت قلب آگاهی دارید؟ امروزه به دلیل کاهش سطح فعالیت جسمانی انسان ها و تغییر سبک زندگی افراد به زندگی پشت میزنشینی و ماشینی بیماری های قلبی هم رواج بیشتری پیدا کرده اند. شما می توانید تنها با یک راه حل ساده و نه چندان سخت از این مشکلات دوری کنید. این راه حل ساده ورزش کردن است. ورزش به طور منظم نه تنها برای سلامت قلب و دیوارهای قلب مفید است، بلکه بر دیگر اندام های بدن نیز تاثیرات مثبتی می گذارد. حال در این مقاله قصد داریم که تاثیر تمرینات ورزشی بر سلامت قلب را مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر تمرینات ورزشی بر سلامت قلب

اثرات ورزش بر قلب

امروزه به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم، نداشتن تحرک کافی و استرس بالایی که افراد به دلیل مشکلات مختلف دارند، سکته قلبی در تمامی سنین رواج پیدا کرده است. ورزش به عنوان یکی از بهترین راه های پیشگیری از سکته قلبی شناخته شده است. ازجمله اثرات ورزش بر قلب می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

۱-  کاهش یا کنترل فشار خون افراد

۲- استقامت بیشتر عضله های قلبی و جریان هرچه سریع تر خون

۳- کنترل وزن افراد

۴- اکسیژن رسانی بهتر به بدن

۵- کنترل چربی خون

۶- کنترل قند خون

۷- جلوگیری از واریس در پا

۸- افزایش قدرت بدنی افراد و کاهش خستگی

۱۰- کاهش استرس

بیشتر بخوانید: تاثیر عوامل مختلف بر سلامت قلب

چه تمرینات ورزشی به سلامت قلب کمک می کند؟

قلب عضوی از بدن است که با بیمار شدن آن فرد ممکن است مجبور شود از خیلی از کارهای روزمره خود و فعالیت های اجتماعی دور شود. برای سالم نگه داشتن و سلامت هرچه بیشتر و بهتر این عضله مهم در بدن، انجام یک سری از ورزش ها برای همه افراد الزامی است. در بخش زیر بهترین تمرینات ورزشی برای سلامت قلب را شرح می دهیم.

تاثیر تمرینات هوازی بر قلب

تمرینات هوازی با بهبود گردش خون در بدن، کاهش فشارخون و ضربان قلب موجب بهبود عملکرد آن می شوند. همچنین ورزش های هوازی به دلیل کالری سوزی بالا و تحرک زیاد به افراد دیابتی به خصوص دیابت نوع ۲ به شدت توصیه و تاکید شده است. موارد زیر جزء کم هزینه ترین ورزش های هوازی است:

تاثیر تمرین دوچرخه در بهبود وضعیت قلب

استفاده از تمرین دوچرخه به بهبود گردش خون بهتر در بدن افراد کمک می کند و اکسیژن رسانی بهتری از ریه ها به سمت قلب انجام می شود. درصورتی که فرد در حین دوچرخه سواری بیش از حد به خودش فشار نیاورد و هر ۵ الی ۱۰دقیقه استراحت کند، کمک بزرگی به قلب خود کرده است.

تاثیر شنا در سلامتی قلب

شنا جزء بهترین و مفرح ترین ورزش های مفید برای سلامت قلب است. استفاده از آب گرم و پیاده روی کردن در استخر آب گرم، اثرات باورنکردنی در قلب و گردش خون در بدن افراد دارد.

پیاده روی مکرر و منظم

داشتن یک روتین منظم در انجام پیاده روی و مشخص بودن مسافت پیاده روی باعث می شود که ضربان قلب شما تند شود و نیاز به دم و بازدم عمیق تری داشته باشید. البته به این نکته توجه داشته باشید که در حین پیاده روی در مسافت طولانی به خود فشار نیاورید، چون نه تنها برای قلب شما مفید نیست بلکه ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را تجربه کنید.

ورزش تنیس و سلامتی قلب و عروق

طبق نظر متخصصان و بزرگان بازی تنیس این ورزش تاثیرات شگفت انگیری بر روی قلب و عروق افراد دارد. وجود حرکات هوازی و ناهماهنگی در این بازی تنیس باعث چربی سوزی، افزایش ضربان قلب و افزایش مصرف انرژی فرد می شود. از دیگر اثرات این بازی می توان به جلوگیری از سکته قلبی نیز اشاره کرد.

در اینجا برخی از ورزش های هوازی با توضیحات مختصری شرح داده شد. از دیگر ورزش های هوازی  که افراد می توانند انجام دهند طناب زدن،پیاده روی  تند،دویدن،پرش درجا و ... است.

تاثیر تمرینات قدرتی بر عملکرد قلب

تمرینات قدرتی به ورزش هایی گفته می شود که درحین ورزش از لوازم ورزشی مانند: دمبل، هالتر، وزنه بشقابی و... استفاده می شود. تمرینات قدرتی بیشتر برای افرادی توصیه  می شود که اضافه وزن زیادی دارند و چربی بدنشان از حد نرمال خارج شده است.

  • نکته مهم و مورد توجه در تمرینات قدرتی این است که حتما زیرنظر مربی باشید تا برسلامت جسمی بدنتان با انجام یک حرکت اشتباه آسیب وارد نکنید.
  • نکته دوم در تمرینات قدرتی داشتن رژیم غذایی مناسب می باشد.
  • یادتان نرود که داشتن یک روز استراحت در بین تمرینات برای ریکاوری بدن ضروری است.

تاثیر تمرینات کششی بر سلامت قلب

تمرینات کششی به خودی خود تاثیری بر روی سلامت قلب ندارند اما باعث می شود که انعطاف پذیری بدن فرد بیشتر شود و بتواند راحت تر دیگر حرکات ورزشی را انجام دهد. از جمله ورزش های کششی راحت برای انجام در منزل می توان به تای چی، یوگا و پیلاتس اشاره کرد.

تاثیر تمرینات کششی بر سلامت قلب

ورزش های مضر برای قلب

زیاده روی کردن در هر موضوعی می تواند برای انسان خطر آفرین باشد. ورزش هم مانند همه فعالیت های دیگر همیشه اثرات مثبت بر روی بدن ندارد. در صورتی که هر کدام از نکات زیر برای شما اتفاق افتاد، باید دست از ورزش یا شروع ورزش بکشید.

۱- هرنوع ورزش شدیدی که برای انجام آن تمرین نکرده اید یا آمادگی لازم را ندارید.

۲- به مدت خیلی طولانی ندوید و از فاصله های زمانی مشخص برای تند دویدن و پیاده روی آهسته استفاده کنید.

۳- از ورزش هایی که برای شما دردآور هستند، اجتناب کنید.

نکته: انجام ورزش های شدیدی که به طور ناگهانی باعث تغییر در ریتم قلب شوند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود و برای قلب افراد به شدت مضر است. همان طور که بالاتر بیان شد، شنا برای قلب ورزش مفیدی محسوب می شود ولی رفتن به جکوزی و سونا به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: معرفی قرص آسپرین، نحوه مصرف، فواید و عوارض آن

نکات ورزشی مهم برای مبتلایان به بیماری های قلبی

در مرحله اول قبل از شروع هرگونه ورزشی با  پزشک خود در رابطه با آن مشورت کنید تا بدانید تا چه اندازه اجازه دارید به بدن خود فشار بیاورید. پس از مشورت با پزشک و شروع ورزش با مشاهده هریک از علائم گفته شده، دست از ورزش  بکشید و با پزشک خود تماس بگیرید.
۱- از انجام تمرینات سنگین که به قلب شما فشار می آورند، خودداری کنید.

۲- در هوای خیلی سرد، گرم یا مرطوب بهتر است در بیرون از خانه ورزش نکنید و به جای آن در خانه ورزش هایی مانند یوگا را شروع کنید.

۳- آب کافی بنوشید. نوشیدن آب در روزهای گرم مهم است. (زیاده روی نکنید.)

۴- اگر به هردلیلی چندین روز است که ورزش نکرده اید، شروع دوباره ورزش را به آرامی آغاز کنید تا دوباره به سطح قبلی برسید.

۵- اگر تنگی نفس مداوم دارید، ورزش نکنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

۶- در صورت احساس کردن ضربان قلب سریع، نامنظم یا تپش قلب دست از کار بکشید و بعد از کمی استراحت اگر بهتر نشدید با پزشک خود تماس بگیرید.

۷- احساس درد در قفسه سینه خود را جدی بگیرید و در صورت بروز تشدید آن به متخصص قلب مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: تشخیص درد قلبی: تفاوت درد قلبی با سایر انواع درد

نکات ورزشی مهم برای قلب

تست ورزش قلب چیست؟

تست ورزش قلب یا تست استرس یکی از مهم ترین آزمایشات و تست های موجود برای تشخیص بیماری های قلبی است. علت انجام و تجویز این تست آگاهی پزشک از سطح تحمل فرد در حالت استراحت و فعالیت های بدنی سنگین است تا بیماری را به درستی تشخیص دهد و در نهایت داروی بهتری تجویز کند.

فرایند انجام تست ورزش

در ایران برای تست ورزش از تردمیل استفاده می شود که این تردمیل دارای مقداری شیب است، این شیب قابل تنظیم بوده و به صورت کاملا آهسته افزایش پیدا می کند تا در اثر زیاد شدن شیب تردمیل ضربان قلب و فشار خون فرد مورد بررسی قرار گیرد.

از جمله پرهیزاتی که باید قبل از انجام  تست ورزش رعایت کنید:

۱-  شب قبل از انجام تست از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید و خواب کافی داشته باشید.

۲- حداقل از ۴ ساعت قبل از تست هیچ گونه خوراکی و مایعاتی مصرف نکنید.

۳- از یک هفته قبل از تست از مصرف سیگار و هرگونه خوراکی کافئین دار و الکل دار پرهیز کنید.

۴- از یک هفته قبل از تست با پزشک خود صحبت کنید و در صورت نیاز داروهای خود را قطع، کاهش و یا افزایش دهید.

۵- اگر باردارهستید یا مشکوک به بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.

۶- در صورتی که از بیماری های تنفسی رنج می برید، داروهای خود را به همراه داشته باشید و موضوع را به پزشک خود نیز اطلاع دهید.

۷- کفش، لباس و حوله برای انجام تست فراموش نشود.

بیشتر بخوانید: آنژیوگرافی قلب چیست و در چه مواقعی انجام می شود؟

با انجام تمرینات ورزشی مناسب، سلامت قلب خود را تضمین کنید

با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله از دکتر نوبت در اختیار شما قرار دادیم با تمرینات ورزشی مناسب برای سلامت قلب آشنا شدید. همچنین دانستید که بیماران قلبی باید از تمرینات ورزشی سنگین اجتناب کنند تا بیماری آنها تشدید نشود. در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی به یک متخصص قلب مراجعه کنید تا در صورت مراحل اولیه بیماری، ورزش های مناسب را به شما آموزش دهد.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5