گودی کمر چیست | عوارض گودی کمر و روش های درمان آن

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1403-05-23
آخرین به‌روزرسانی: 1403-06-06

مقداری شیب در ناحیه کمر و گودی کمر طبیعی است. اما اگر میزان انحنای ستون فقرات از حدی بیشتر شود شما دچار عارضه ای به نام لوردوز هستید که این مشکل می تواند خطرناک باشد. لوردوز به ستون فقرات فشار زیادی وارد کرده و روی گردن و قسمت تحتانی کمر تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد می شود.  با ما همراه باشید تا عوارض گودی کمر را به شما معرفی کرده و سپس راه های درمان آن را برای شما بازگو کنیم.

گودی کمر چیست | عوارض گودی کمر و روش های درمان آن

گودی کمر چیست؟

گودی کمر یک وضعیت طبیعی می باشد، که ناحیه کمر در آن به جلوی بدن خم می‌شود. شکل این خمیدگی مانند C برعکس به نظر می‌رسد. گودی کمر برای تعادل بدن و توزیع وزن بارها بر روی ناحیه کمر بسیار حائز اهمیت است. گودی کمر بیش از حد که یک عارضه محسوب می شود، وضعیتی است که در آن ناحیه پایین کمر بسیار انحنا پیدا کرده و گود شده. در این حالت شکم و باسن به سمت خارج کشیده می شود و باعث فشار به گردن و قسمت تحتانی کمر می شود.

مهمترین دلایل ابتلا به گودی کمر چیست؟

دلایل ایجاد گودی کمر در سنین مختلف متفاوت است. لوردوز در ابتدا خود را با درد جزئی در ناحیه کمر نشان می دهد. معمولا افراد به این دردها توجهی نمی کنند و زمانی که این بیماری تشدید شد و عوارض مختلفی را ایجاد کرد به دکتر ارتوپد خوب در تهران مراجعه می کنند. از مهمترین علل ایجاد گودی کمر می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چاقی و اضافه‌ وزن
  • گودی کمر مادرزادی و ارثی
  • حاملگی در زنان
  • گودی کمر تروماتیک
  • گودی کمر بر اثر بیماری ریکت
  • ایستادن یا نشستن طولانی و نادرست
  • عوارض پس از جراحی ستون فقرات و دیسک

این ها از دلایل مهم ابتلا به لوردوز کمری بود که برای شما شرح دادیم.

عوارض گودی کمر چیست؟

در بیشتر افراد گودی کمر مشکل به خصوصی ایجاد نمی کند. اما به این دلیل که لوردوز ستون فقرات ما، که مسئول بخش عمده حرکت است را درگیر کرده اهمیت بسزایی دارد. درمان نکردن این عارضه و حاد شدن این بیماری موجب درد ستون فقرات، گرفتگی گردن و مشکلات مختلف دیگری می شود. عوارض لوردوز کمری شامل موارد زیر است:

کمر درد، نشانه ای از گودی کمر

کمردرد از اولین نشانه های گودی کمر می باشد. هرچه قدر میزان قوس و انحنای قسمت تحتانی ستون فقرات بیشتر شود، فشار وارد شده به کمر بیشتر و درد آن هم به همان میزان افزایش پیدا می کند. بیماری های دیگری هم علاوه بر لوردوز وجود دارد که می تواند علت کمردرد باشند.

درد گردن و لوردوز

انحنای بیش از حد ستون فقرات  با فشاری که بر نخاع می آورد، می تواند باعث ایجاد درد گردن در افراد شود. خشکی گردن، گزگز کردن یا بی حسی گردن، حالت تهوع یا احساس سرگیجه، سردرد، بی خوابی  و محدودیت در حرکت گردن از عوارض گودی کمر و ایجاد گردن درد هستند.

مشکلات تنفسی

هرچقدر مقدار قوس ستون فقرات بیشتر شود، شدت بروز عوارض لوردوز هم افزایش می یابد. در موارد شدید فشار زیادی روی عضلات تنفسی و ریه ها می‌آید که نفس کشیدن را برای شما سخت می‌کند.

اختلال های حرکتی و تعادلی

اگر مقدار فرورفتگی کمر بیشتر از حالت عادی باشد ممکن می باشد روی تعادل بدن اثر منفی بگذارد. اختلال در تعادل از عوارض گودی کمر محسوب می شود که ممکن است انجام فعالیت‌ها و حرکات روزمره را مانند خم شدن به سمت جلو یا چرخش بدن به جلو را مختل کند و همچنین ممکن است الگوی حرکتی را هم تغییر دهد.

این ها شایع ترین عوارض گودی کمر یا لوردوز بود. از دیگر عوارض این بیماری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مشکلات نوروماسکولوسکلتال
  • کوتاهی قد
  • کاهش آستانه تحمل پذیری
  • درد پا
  • دیابت
  • فشار خون
  • بیماری‌های قلبی عروقی

سعی کردیم در این قسمت تمامی عوارض لوردوز کمری را به شما بگوییم. توجه داشته باشید که درصورت مشاهده آن حتما باید به یک دکتر ارتوپد خوب در مشهد مراجعه فرمایید.

عوارض گودی کمر در زنان

به طور کلی در زنان وجود ناهنجاری های ستون فقرات و لوردوز کمری از مردان شایع تر است. زنان نسبت به مردان زاویه لگنی بزرگ تری دارند که علت آن قابلیت بارداری و زایمان در آنان است. مهره‌های بالایی لگن و پایینی کمر در خانم ها ضعیف‌تر است و فضای بیشتری دارد. فضای بیشتر برای رشد جنین از مزایای عمق گودی کمر در خانم ها محسوب می شود. از عوارض گودی کمر در بانوان می‌توان به محدودیت در حرکت، کرختی، بی حسی وضعف عضلات آنان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پیشگیری از پوکی استخوان

8 روش درمان گودی کمر

نحوه درمان گودی کمر بستگی به علائمی دارد که از خود بروز داده است و مشکل در کدام قسمت ستون فقرات است. اکثر افراد مبتلا به لوردوز نیازمند هیچ درمان خاصی برای مشکل خود نیستند. در صورتی که نشانه هایی مانند درد در ناحیه گردن یا کمردرد دارید، احتمالا فقط به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه مثل ایبوبروفن یا آسپرین و همچنین تقویت عضلاتتان برای درمان علائم نیاز دارید. در این شرایط می بایست هر چند ماه یک بار برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که گودی کمرتان بیشتر نشده باشد. روش های درمان سریع گودی کمر شامل موارد زیر است:

  1. ورزش و حرکات اصلاحی
  2. بدنسازی
  3. فیزیوتراپی
  4. کاهش وزن
  5. استفاده از کمربند طبی
  6. مصرف دارو و مکمل
  7. عمل جراحی
  8. طب سنتی

در این قسمت هشت روش درمان لوردوز کمری را به شما گفتیم. شما می توانید برای اطمینان از صحت روش پیش گرفته، به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

درمان خانگی گودی کمر

اگر به دنبال درمان خانگی گودی کمر هستید می توانید ورزش کنید. ورزش های ایروبیک، شنا، یوگا و پیاده روی کوتاه میتواند بسیار کمک کننده باشند. برای کاهش درد می توانید از کمپرس گرم و سرد، کرم های ضد و ماساژ استفاده کنید. سعی کنید از استرس دوری کرده و خواب کافی داشته باشید. دقت کنید که سریع ترین درمان گودی کمر مخصوصا برای افرادی که علائم خفیف دارند، ورزش و حرکات اصلاحی است.

انواع ورزش برای درمان گودی کمر

درمان با ورزش یکی از بهترین روش های مبارزه با گودی بیشتر‌ازحد کمر می باشد. هدف این است که با ورزش کردن اصولی و درست، لگن در شرایط مناسب و بهتری قرار بگیرد و گودی کمرشما درمان شود. می توانید برای این منظور از انواع حرکات کششی و دینامیک در عضلات استفاده کنید. انجام مداوم این ورزش ها باعث بهبود یافتن شرایط شما شده و باعث برگشت شما به زندگی عادی می شود. انواع حرکات ورزشی برای بهبود گودی کمر عبارتند از:

  • حرکت گاو و گربه
  • حرکت قو
  • حرکت کودک
  • کرانچ شکم
  • پلانک
  • کشش کمر
  • کشش عضلات خم کننده پا

موارد گفته شده حرکات ساده ای است که می توانید، به راحتی در خانه انجام داده و گودی کمر خود را بهبود دهید.

بیشتر بخوانید: آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟

جمع بندی

این روزها لوردوز کمری به مشکلی رایج در بین مردم تبدیل شده است. لوردوز می تواند عوارض جدی را نیز به همراه داشته باشد. در این مقاله درباره علت گودی کمر، عوارض و درمان آن صحبت کردیم. به شما توصیه می کنیم علائم لوردوز را جدی بگیرید و برای اینکه بفهمید به گودی کمر مبتلا هستید یا خیر به پزشک ارتوپد مراجعه فرمایید.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5