کامپوزیت دندان یا ارتودنسی؟

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1402-07-04
آخرین به‌روزرسانی: 1402-09-06

کامپوزیت دندان یا ارتودنسی؟ این سوالی است که اکثر افرادی که می خواهند به  نحوی مشکلات کوچک تا بزرگ فک و دهان خود را از بین ببرند با آن مواجه می شوند. باید گفت  که هرکدام از این دو روش مزایا و معایب خود را دارند ولی نکته مورد توجه در رابطه با انتخاب هریک از این روش ها کارایی آن برای وضعیت فک و دهان شما است.

از ارتودونسی برای درمان نامرتبی دندان ها و از کامپوزیت برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند شما استفاده می شود.اما این نکته را فراموش نکنید که برای انتخاب هرچه بهتر روش درمانی حتما با یک متخصص دندان مشورت کنید تا با توجه به زمان و هزینه ای که میکنید بهترین نتیجه را دریافت کنید. در این مقاله درباره هرکدام از این روش های درمانی و زیبایی نکات کوتاه و کلی بیان می شود تا شما بتوانید مقایسهای بین این دو روش قبل از حضور در مطب پزشک خود داشته باشید.

کامپوزیت دندان یا ارتودنسی؟

ارتودنسی برای چه افرادی مناسب است و بیشترین کاربرد ارتودنسی کجاست؟

روش درمانی ارتودنسی بیشتر برای افرادی استفاده می شود که به دلیل کوچک بودن فک و نبود فضای کافی برای رشد دندان ها از داشتن دندان هایی مرتب و یک دست محرومند. همچنین افرادی که دندان های مرتبی ندارند به دلیل عدم جویدن صحیح غذا در دراز مدت مشکلاتی برای معده و گوارششان اتفاق خواهد افتاد.

از دیگر دلایل شایع انجام این روش درمانی می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  1. جلو زدگی دندان ها و فک
  2. فاصله زیاد بین دندان ها
  3. فاصله زیاد بین دو فک
  4. پوشانده شدن دندان های پایین توسط دندان های بالایی
  5. قرار نگرفتن صحیح دندان ها بر روی یکدیگر

مزایای استفاده از ارتودنسی نسبت به کامپوزیت دندان

  • ارتودنسی محدودیت سنی ندارد: در استفاده از روش ارتودنسی معمولا محدودیت سنی وجود ندارد و حتی کوکان هم می توانند تحت درمان قرار گیرند.استفاده از کامپوزیت برای کودکان تنها در صورت شکستگی دندان، توصیه می شود.
  • ارتودنسی یک روش عالی برای درمان نامرتبی دندان ها: برای حل مشکلات شدید دندانی مانند: عقب یا جلو بودن فک، کجی بیش از حد دندان ها و ... از کامپوزیت نمی توان استفاده کرد و تنها راه حل، استفاده از روش ارتودنسی است.

معایب ارتودنسی

در روش درمانی ارتودنسی به دلیل نیاز به جابه جایی ریشه دندان، فرد درد زیادی هم در حین انجام کار و هم پس از انجام کار تجربه خواهد کرد. از شایع ترین معایب ارتودنسی دندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیماری های لثه
  2. آسیب به مینای دندان
  3. پوسیدگی دندان
  4. خراش و زخم بر روی لب و زبان
  5. خطر برگشت درمان ارتودنسی

بیشتر بخوانید: دندان عقل و تأثیر آن بر روند ارتودنسی

آشنایی با کامپوزیت | مزایا و معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان امروزه یکی از راه های زیبایی است که  به دلیل مراحل راحت نصب  و هزینه نسبتا کم به یک روش پرطرفدار و محبوب تبدیل شده است. از دیگر دلایل محبوبیت این روش می توانیم به قرار گرفتن سریع و آسان کامپوزیت بر روی دندان و برطرف کردن مشکلات جزئی دهان و دندان از جمله شکستگی، فاصله بین دندان ها، کجی دندان و بودن لک روی دندان اشاره کرد.

مزایای کامپوزیت

از مزایای کامپوزیت می توان به داشتن لبخندی زیبا و جذاب اشاره کرد و پس از آن به دلیل کارایی مناسب، راحت و در دسترس بودن برای عموم افراد به  یک روش درمانی و زیبایی نسبتا خوب  تبدیل شده است. از آنجایی که کامپوزیت ها با یک قالب گیری راحت و با استفاده از رزین و  پلاستیک ساخته می شوند درنتیجه بسیار محکم به دندان می چسبند.همچنین رنگ کامپوزیت بسیار نزدیک به دندان طبیعی افراد است و این یک امتیاز ویژه برای این روش درمانی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک کامپوزیت دندان 2023

معایب کامپوزیت

همان طور که بالاتر بیان شد کامپوزیت کاملا بر روی دندان فرد می چسبد و برای ساخت ماده کامپوزیت از مواد شیمیایی استفاده می شود اما این روش زیبایی کاملا بدون عوارض هم نخواهد بود. البته بخش زیادی از عوارضی که ممکن است برای فرد اتفاق بیوفتد، بستگی به مراقبت های خود فردپس از انجام کامپوزیت دندان دارد. البته این نکته را هم نبایداز یاد برد که بخشی از حساسیت ها و مشکلاتی که ممکن است برای فرد ایجاد شود بستگی به متریال استفاده شده و مهارت پزشک برای انجام این کار دارد.

حتما دقت داشته باشید که برای انجام کارهای زیبایی مربوط به دندان به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

از جمله مشکلات و عوارض شایع پس از انجام کامپوزیت می توانیم موارد زیر رانام ببریم:

  1. همرنگ نبودن کامپوزیت ها
  2. عفونت و حساسیت دندان ها و لثه
  3. ایجاد بوی بد دهان

بیشتر بخوانید: تفاوت بین لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟ کدام یک بهتر است؟

آیا ارتودنسی دندان همزمان با کامپوزیت دندان امکان دارد؟

در جواب این سوال که آیا می شود به طور همزمان از ارتودنسی و کامپوزیت دندان استفاده کرد، باید گفت بله امکان دارد! در برخی از موارد امکان انجام هر دو این روش ها با یکدیگر امکان پذیر است. در صورتی که دندان های شما مشکلات زیادی دارند توصیه ما این است که حتما اول ارتودنسی را انجام داده و بعد از آن برای انجام کامپوزیت اقدام کنید تا با اصلاح فرم دندان ها و پس از آن انجام کامپوزیت لبخند جذاب تری را داشته باشید.علاوه بر موضوعات گفته شده در صورتی که از هر دو روش هم زمان استفاده کنید، هزینه و طول درمان بیشتری خواهید داشت.

کامپوزیت دندان یا ارتودنسی

آیا می توان از کامپوزیت دندان به جای ارتودنسی دندان استفاده کرد؟

برای استفاده  از کامپوزیت به جای ارتودنسی شما نیاز به نظر یک متخصص در این زمینه دارید. ولی به طور کلی نظر ما این است که درصورتی که مشکلاتی مثل کجی دندان یا نامرتبی دندان ها را دارید این مشکلات را به صورت ریشه ای حل کنید ولی گاها نظر بیمار برای درمان راه حل های سریع و آسان تراست که در صورت امکان باید انجام شود. گاها ممکن است بیماری که نیاز به ارتودنسی دارد به دلیل بیماری های زمینه ای امکان استفاده از ارتودنسی را نداشته باشد و پزشک باید از کامپوزیت برای بیمار استفاده کند.

تفاوت کامپوزیت دندان با ارتودنسی دندان در چه مواردی است؟

به طور کلی تفاوت های زیادی بین این دو روش درمانی وجود دارد که در این مقاله و کمی بالاتر گفته شد. ازجمله اصلی ترین تفاوت این دو روش این است که:

ارتودنسی برای اصلاح فرم دندان ها است در صورتی که از کامپوزیت بیشتر برای زیبایی و از بین بردن مشکلات جزئی دندان ها استفاده می شود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که ارتودنسی و کامپوزیت دو روش درمانی مکمل یکدیگرند و در صورت نیاز برای گرفتن بهترین نتیجه باید هر دو را انجام داد و این دو هیچ مغایرتی با یکدیگر ندارند.

در نهایت کدام را انتخاب کنیم؟ کامپوزیت دندان یا ارتودنسی؟

به طور کلی در این مقاله سعی شد تا دید کلی از روش های درمانی کامپوزیت و ارتودنسی به شما ارائه شود تا با توجه به شرایط فک ودهان خود و مشاره های پزشک معالج، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید و لبخندی زیبا به چهره خود ببخشید.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5