پارگی تاندون چیست و چگونه درمان می شود؟

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1403-06-13
آخرین به‌روزرسانی: 1403-06-13

پارگی تاندون یک آسیب جدی است و زمانی رخ می دهد که فرد در حین فعالیت بدنی، بیش تر از حد به تاندون خود فشار بیاورد. پارگی تاندون می تواند در هر قسمت بدن که تاندونی استخوان را به عضلات متصل کرده، رخ دهد و باید تحت مراقبت ویژه و درمان مناسب قرار بگیرد. بهبود پارگی تاندون مخصوصا در افراد مسن، فرایندی زمان بر است و به صبر و مراقبت دقیق نیازمند است. در این مقاله به بررسی انواع پارگی تاندون، علائم، علت، راه تشخیص و روش های درمانی آن می پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید. در صورتی که ساکن تهران هستید و علائمی که در این مقاله بیان می شود را دارید؛ حتما به دکتر ارتوپد خوب در تهران مراجعه کنید.

پارگی تاندون چیست و چگونه درمان می شود؟

پارگی تاندون چیست؟

تاندون بافت فیبری و طنابی شکل است که عضلات را به استخوان متصل می کند. هنگامی که عضلات منقبض می شوند، تاندون ها هم کشیده می شوند و در نتیجه استخوان حرکت می کند. پارگی تاندون به معنای پارگی های ریز در بافت اطراف و داخل تاندون ها است. پارگی تاندون اغلب به خاطر پارگی های کوچکی که در گذشته به علت اضافه وزن یا استفاده زیاد رخ داده، ایجاد می شود. اما ممکن است به صورت ناگهانی هم اتفاق بیفتد. پارگی تاندون می تواند در هر قسمتی از بدن که تاندونی وجود دارد مانند: شانه، مچ پا، دست، زانو و انگشت دست رخ دهد.

علائم و نشانه های پارگی تاندون

پارگی تاندون در هر قسمت بدن با علائم متفاوتی بروز می کند. از اصلی ترین نشانه های پارگی تاندون، درد در قسمت تاندون و اطراف آن است. همچنین دامنه حرکتی آن قسمت به شدت کاهش می یابد. نشانه های پارگی تاندون شامل موارد زیر است:

  • کاهش دامنه حرکتی
  • کبودی فوری
  • ضعف شدید
  • حساسیت و درد در هنگام حرکت دادن مفاصل
  • التهاب و تورم در محل آسیب دیدگی

علائم و نشانه های پارگی تاندون در تاندون های مختلف، متفاوت است. در ادامه به بررسی علاِئم هرکدام می پردازیم.

علائم پارگی تاندون شانه

پارگی تاندون شانه می تواند به خاطر عوامل مختلفی مانند: ضربه، عملکرد بیش از حد، سن، ترمیم ناقص تاندون و ضعف عضلات ایجاد شود. تورم به همراه قرمزی یا کبودی، ناتوانی در بالا بردن زانو، انقباض و سفتی ناحیه آسیب دیده، ضعف در بازو، صدا دادن شانه حین حرکت و بالا بردن شانه از علائم پارگی تاندون شانه می باشد.

نشانه های پارگی تاندون زانو

علل مختلفی باعث پاره شدن تاندون زانو می شود. نشانه های پارگی تاندون زانو شامل: مشکل در راه رفتن و ورزش کردن، کبودی و تورم در ناحیه زانو، ناتوانی در خم و راست کردن کامل پا، احساس پارگی یا در رفتگی، کاهش دامنه حرکتی، احساس صدای تق تق یا کوبیدن زانو در زمان استراحت و فرو رفتگی در قسمت انتهای کشکک زانو است.

علائم پارگی تاندون مچ پا

بعد از پاره شدن تاندون مچ پا ممکن است شما توانایی حرکت داشته باشید اما درد زیادی را متحمل می شوید. احساس در رفتگی تاندون پا، دشواری در ایستادن و راه رفتن و فرو رفتگی یا برآمدگی محل تاندون پاره شده، همگی از نشانه های پارگی تاندون قوزک پا است.

نشانه های پاره شدن تاندون دست

پارگی تاندون دست با درد زیاد و تورم همراه است. اگر تاندون های اکستنسور آسیب ببینند، شما قادر به صاف کردن انگشت دستتان نخواهید بود. در صورتی که تاندون های فلکسو پاره شوند، نمی توانید انگشت هایتان را خم کنید. بی حسی یا گزگز کردن نوک انگشت ها هم می تواند از نشانه های دیگر پاره شدن تاندون دست باشد.

علائم پارگی تاندون انگشت دست

درد شدید و حاد در ناحیه آسیب دیده در هنگام حرکت انگشت، فشار دادن آن یا درحین استفاده از دست، تورم در ناحیه آسیب دیده به همراه قرمزی، محدودیت در حرکت دادن انگشت و ناتوانی در خم یا باز کردن انگشتان و همچنین گرفتن اشیا از علائم پارگی تاندون انگشت دست می باشند.

علائم پارگی تاندون

علل پارگی تاندون چیست؟

علل مختلفی باعث پارگی تاندون در افراد می شود که مهمترین آن ها آسیب دیدگی و تخریب است. اما به طور کلی شایع ترین علل پارگی تاندون شامل موارد زیر است:

  • ضربه دیدن مستقیم تاندون در اثر تصادفات خودرو، سقوط، حوادث ورزشی
  • کشیدگی بیش از حد تاندون ها
  • فشار مکرر روی یک تاندون
  • استفاده طولانی مدت از یک تاندون
  • افزایش سن
  • ضربه های مکرر و شدید در ورزش هایی مثل تنیس، والیبال، فوتبال و بسکتبال
  • بعضی بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز زانو و تاندونیت

موارد بالا از علل پارگی تاندون بود؛ اگر می خواهید دچار پارگی تاندون نشوید باید در حین فعالیت های بدنی احتیاط کنید.

بیشتر بخوانید: آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟

راه تشخیص پارگی تاندون

زمانی که به خاطر درد شدید و محدودیت حرکت به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص پارگی تاندون در ابتدا از شما درباره علائم بیماری سوال می کند و سپس شما را مورد معاینه قرار می دهد. برای این کار پزشک ارتوپد به آرامی تاندون آسیب دیده را حرکت می دهد و در صورت ضخیم و ملتهب شدن پوشش تاندون، تاندون صدای قیژ قیژ می دهد و شما درد زیادی را متحمل می شوید. پزشک برای اطمینان از پارگی تاندون و تشخیص میزان آسیب دیدگی، ام آر آی، سونوگرافی و تصویر برداری با اشعه ایکس را توصیه می کند.

روش های درمانی پارگی تاندون

درمان پارگی تاندون وابسته به درجه آسیب ، آمادگی جسمانی و سلامت کلی بدن فرد دارد.  روش های درمانی مختلفی برای پارگی تاندون وجود دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

استراحت یکی از روش های درمان پارگی تاندون

استراحت دادن به تاندون آسیب دیده موجب کاهش تورم آن و بهبودی سریع تر می شود. اگر فعالیت خاصی باعث آسیب دیدگی شده است، فرد باید تا مدتی از انجام آن خودداری کند. در این مرحله بانداژ، بریس و آتل به کاهش حرکت ناحیه آسیب دیده کمک می کند.

گرما و سرما درمانی برای درمان پارگی تاندون

در ۴۸ ساعت اول آسیب اغلب توصیه می شود که بیمار چند بار در طول روز و هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کیسه یخ بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهد. این کار باعث کاهش درد و التهاب می شود. اما بعد از گذشت این مدت، بهتر است به جای کیسه یخ از کیسه آب گرم استفاده شود.

مسکن برای کاهش علائم و درمان پارگی تاندون

پزشک برای کنترل درد بیمار در ابتدای آسیب دیدگی، ایبوپروفن و همچنین سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی تجویز می کند. در صورت ادامه یافتن درد بیمار، تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب و درد در اطراف تاندون آسیب دیده توسط پزشک پیشنهاد می شود.

فیزیوتراپی و ورزش

فیزیوتراپی و ورزش برای درمان پارگی تاندون بسیار حائز اهمیت است. تمرینات تقویتی و انعطاف پذیری باعث تقویت عضله آسیب دیده و ماساژ دادن هم موجب کاهش درد و تسریع بهبودی بیمار می شود. لیزر درمانی و الکترو تراپی هم از روش های دیگر درمان پارگی تاندون است.

شاک ویو تراپی  و جراحی برای درمان پارگی تاندون

در صورت ادامه یافتن آسیب و جمع شدن رسوبات کلسیم در اطراف تاندون، پزشک از روش شاک ویو تراپی استفاده می کند. در این روش موج های ضربه ای به رسوبات کلسیم از طریق پوست ناحیه آسیب دیده، نفوذ کرده و آنها را می شکنند. این روش اغلب موجب درمان پارگی تاندون می شود. در صورت موفقیت آمیز نبودن هیچ یک از این روش ها، عمل جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پیشگیری از پوکی استخوان

جمع بندی

پارگی تاندون آسیب جدی تلقی می شود که باید به طور مناسب و دقیق توسط پزشک ارتوپد درمان شود. در این مقاله درباره پارگی تاندون ، علل، علائم، روش های تشخیص و درمان آن توضیح دادیم. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود را درباره پارگی تاندون به دست آورده باشید. در صورت داشتن علائم گفته شده حتما به دکتر ارتوپد خوب در مشهد مراجعه کنید تا به طور کامل درمان شما انجام شود.

برچسب‌ها:
این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5