داروهای مکمل و ویتامین های ضروری در دوران بارداری کدام اند؟

نویسنده: mgh
تاریخ انتشار: 1402-11-15
آخرین به‌روزرسانی: 1402-11-15

مصرف داروهای مکمل و ویتامین در دوران بارداری می تواند نقش بسیار مهمی در سلامت مادر و جنین داشته باشد. مادران در دوران بارداری به دلیل مواجه با کمبود ویتامین های ضروری بدن، نیازمند مصرف داروهای مکمل و ویتامین هستند تا علاوه بر سلامت خود، سلامت جنین نیز تامین شود. مادران باردار با مصرف داروهای ضروری در دوران بارداری نقش بسیارموثری در پیشگیری از ایجاد بیماری های شایع و خطرناک دارند و به همین علت تمامی پزشکان متخصص زنان و زایمان علاوه بر نوشتن برنامه غذایی برای مادران باردار، با توجه به وضعیت بدنی زنان باردار و نتیجه آزمایشات صورت گرفته، داروهای مورد نیاز بدن مادر را تجویز می کنند تا در دوره بارداری به دلیل کمبود ویتامین مشکلی برای مادر و جنین پیش نیاید.

داروهای مکمل و ویتامین های ضروری در دوران بارداری کدام اند؟

قرص های مهم دوران بارداری چیست؟

یکی از سوالات پرتکرار مادرانی که به تازگی باردار شده اند، تغذیه و مصرف داروهای مهم در دوران بارداری است. برای اطلاع از داروهای ضروری که در زمان بارداری باید مصرف کنید، باید به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا پزشک با توجه به نتبجه آزمایشات شما، داروهای مورد نیاز بدنتان را تجویز کند. قرص هایی که در این بخش از مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد، مکمل ها و قرص های مهمی است که مادران در سه ماهه اول و دوم بارداری خود باید آن را مصرف کنند و در صورت مصرف خودسرانه داروهای مکمل و ویتامین در دوران بارداری، امکان ایجاد مشکلات جدی برای مادر و جنین وجود دارد. در این بخش به معرفی برخی از مهم ترین داروهای مکمل و ویتامین که باید در دوران بارداری به صورت مداوم تا زمان زایمان مصرف شود، اشاره می کنیم:

پرینامکس نیو مام یوروویتال

پرینامکس نیو مام یوروویتال یکی از بهترین مکمل هایی دارویی است که در زمان بارداری تجویز می شود.این دارو به مادران باردار کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشند و خستگی را کمتر احساس کنند. با استفاده از این مکمل دارویی، سلامت پوست، مو و دندان زنان باردار تامین می شود و تمامی مواد مغذی که بدن مادر و جنین نیاز دارد با استفاده از این دارو به صورت کامل تامین می شود. نحوه و زمان استفاده از این دارو بستگی به نظر پزشک متخصص دارد و نمی توان یک نسخه را برای همه ارجاع داد. در صورتی که از نظر پزشک شما، منعی وجود نداشته باشد در دوران شیردهی نیز می توانید از این مکمل مقوی استفاده کنید. در صورتی که بدن شما نسبت به این مکمل دارویی واکنش نشان داد، شما می توانید مکمل مولتی ویتامین اکتی ناتال لیبرتی سوئیس را با نظر پزشک متخصص خود جایگزین مکمل بالا کنید.

مکمل های دارویی دوران بارداری

فولیک اسید

فولیک اسید یا B9 یکی از مکمل هایی است که توسط اکثرا متخصصان زنان و زایمان تجویز می شود. این دارونقش اساسی و مهمی در تولید گلبول های قرمز خون و رشد جنین دارد. این داروی مکمل نقش اساسی و مهمی در جلوگیری از ایجاد بیماری های مادرزادی در جنین و کاهش خطر لوله های  عصبی در مادران دارد. در صورتی که در دوران بارداری هستید، استقاده از این داروی مهم را فراموش نکنید و در صورتی که نسبت به این دارو آلرژی یا حساسیت خاصی دارید، مکمل جایگزین این دارو رو حتما مصرف نمایید. مقدار مصرف و نحوه استفاده از این دارو، مطابق با نظر پزشک متخصص زنان است اما به صورت کلی مقدار مصرف این مکمل مهم بین 400 الی 800 میکروگرم در طول روز است.

قرص آهن

قرص آهن یکی دیگر از داروهای مهم در دوران بارداری است. در دوران بارداری حجم خون مادر 45 درصد افزایش پیدا می کند که این موضوع سبب کاهش آهن خون مادر می شود. آهن موجود درخون سبب اکسیژن رسانی به اندام ها و رشد و تکامل جنین و جفت می شود و به همین علت از اهمیت زیادی برخوردار است. مطابق با آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، بیش از 60 درصد زنان ایرانی دچار کم خونی و فقر آهن هستند. کم خونی در دوران بارداری سبب زایمان زودرس، افسردگی وکم خونی شدید در نوزادان می شود. مصرف قرص آهن در اکثر افراد سبب ایجاد برخی عوارض چون: یبوست شدید می شود و به همین علت توصیه پزشکان برای مصرف این دارو در زمان خوردن غذا است تا از عوارض شدید این مکمل مهم جلوگیری شود. به دلیل کم خونی که اکثرا مادران در زمان بارداری دچار آن می شوند، پزشکان توصیه می کنند تا 3 ماه پس از زایمان مصرف قرص آهن ادامه یابد.

قرص منزیم

مصرف قرص منزیم در دوران بارداری به توجه به وضعیت بدنی مادر تجویز می شود و فقط در صورتی که بدن مادر دچار کمبود منزیم باشد، مصرف این دارو لازم است. منزیم یکی از مهم ترین ویتامین های بدن افراد است و نقش بسیار مهمی در سلامت ماهیچه ها، اعصاب و عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. درصورتی که این ویتامین مهم در بدن مادران باردار کم باشد، زایمان زودرس یا فشار خون مزمن در مادران باردار افزایش می یابد. نحوه و مقدار استفاده از این مکمل دارویی با توجه به وضعیت شما و نظر پزشک مشخص می شود.

لیست ویتامین ها و نام مکمل های دوران بارداری

ویتامین ها و مکمل های مهم دوران بارداری همیشه با توجه به وضعیت بدنی مادر تجویز می شود تا از ایجاد مشکلات و عوارض بعدی جلوگیری به عمل آید. برخی از  مکمل ها و ویتامین هایی که برای اکثر مادران ایرانی تجویز می شود، عبارتند از:

  • ویتامین D
  • قرص امگا 3
  • قرص کلسیم
  • ید
  • مولتی ویتامین ها
  • ویتامین های B

در صورتی که نیازمند کسب اطلاعات جامع تری نسبت به داروهای ممنوع در بارداری هستید، مقاله زیر را به هیچ عنوان از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: لیست داروهای مجازو غیر مجاز دوران بارداری + نحوه استفاده

چرا در دوران بارداری باید از مولتی ویتامین ها استفاده نمود؟

در دوران بارداری نیاز بدن مادر به مواد مغذی افزایش می یاید و تنها با مصرف مواد غذایی نمی توان به این نیاز بدن پاسخ داد. استفاده از مولتی ویتامین ها سبب می شود تا نیاز بدن مادر به صورت کامل برآورده شود. مولتی ویتامین ها شامل گروهی از ویتامین ها و مواد معدنی مهم هستند که کمک شایانی به حفظ سلامت مادر در دوران بارداری می کند. برخی از مزایای استفاده از مولتی ویتامین ها به شرح زیر است:

  • کاهش احتمال سقط جنین
  • جلوگیری زایمان زودرس
  • کاهش ریسک تولد نوزاد با وزن کم
  • پیشگیری از پره اکلامپسی
  • کم کردن علائم گوارشی بارداری
  • پیشگیری از ایجاد بیماری های مادر زادی در نوزاد

توجه داشته باشید که مصرف داروهای مکمل و ویتامین باید حتما زیر نظر متخصص زنان و زایمان باشد و به هیچ عنوان در دوران بارداری به صورت خودسرانه اقدام به مصرف هیچ گونه دارو یا مکمل غذایی نکنید که قطعا، عواقب جبران ناپذیری را تجریه خواهید کرد. در صورتی که نیاز به یک متخصص حرفه ای در زمینه زنان و زایمان دارید، می توانید با مراجعه به سایت دکترنوبت پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5