قرص راکوتان - درمانی موثر برای جوش و آکنه با عوارض جانبی

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1402-03-06
آخرین به‌روزرسانی: 1402-09-06

قرص راکوتان، که به نام روآکوتان یا ایزوترتینوئین نیز شناخته می شود، در درمان موارد شدید و مداوم آکنه استفاده می شود. در حالی که قرص های راکوتان مزایای قابل توجهی در مبارزه با جوش و درمان موثر آکنه دارند، دارای عوارض جانبی بسیار جدی نیز می باشند. در ادامه معجزه و اثربخشی قرص های راکوتان در درمان آکنه، نکات و نحوه مصرف، بررسی شایع ترین عوارض جانبی آن و راه های جلوگیری از این عوارض را  مرور می کنیم.

قرص راکوتان - درمانی موثر برای جوش و آکنه با عوارض جانبی

آشنایی با قرص های راکوتان و نحوه عملکرد آن

قرص راکوتان حاوی ایزوترتینوئین است که یک داروی قوی رتینوئیدی می باشد. این دارو نوعی ویتامین A است که با کاهش چربی ترشح شده از غدد چربی پوست، منجر به بهبود شفافیت پوست و کاهش شدت آکنه می شود.

اثر گذاری راکوتان در درمان آکنه

شروع اثربخشی این دارو در بدن حدود 7 تا 10 روز بعد از مصرف آن می باشد. طی مطالعات انجام شده اثربخشی آن ها در کاهش تعداد و شدت ضایعات آکنه، بهبود بافت کلی پوست و جلوگیری از ایجاد اسکار نشان داده شده است. مدت زمان درمان نیز معمولا بسته به بدن هر فرد از چند هفته تا چند ماه متغیر می باشد.

عوارض جانبی رایج در قرص راکوتان و نکات مصرف آن

در حالی که قرص های راکوتان فواید قابل توجهی دارند، می توانند عوارض جانبی متعددی نیز داشته باشند که شایع ترین آن ها عبارتند از:
• خشکی و حساسیت پوست: ایزوترتینوئین تولید چربی پوست را کاهش می دهد که منجر به خشکی، پوسته پوسته شدن و افزایش حساسیت می شود. مرطوب کردن منظم و مراقبت ملایم پوست در طول درمان ضروری است.
• خشکی لب و چشم: بسیاری از افراد لب های خشک و ترک خورده و همچنین خشکی و سوزش در چشم ها را تجربه می کنند. استفاده از بالم لب و قطره های چشمی روان کننده می تواند به کاهش این علائم کمک کند.
• تراتوژنیسیته: قرص های راکوتان بسیار تراتوژن هستند، به این معنی که اگر در دوران بارداری مصرف شوند، می توانند باعث نقایص شدید مادرزادی شوند. بنابراین توصیه می شود خانم ها در طول بارداری آن را مصرف نکنند.
• مشکلات کبدی: این قرص ممکن است بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد و منجر به افزایش آنزیم های کبدی شود. نظارت منظم بر عملکرد کبد در طول درمان بسیار مهم است. گرچه سطح چربی ها و آنزیم های کبدی توسط بیشتر پزشکان در هنگام شروع تجویز دارو اندازه گرفته می شود اما باز هم ممکن است در شرایط کاملا طبیعی نیز عوارض کبدی نمایان شود. بنابراین با توجه به هزینه بالا و در نظر داشتن اثرات و عوارض جانبی احتمالی این دارو ، باعث شده است تا بعضی از پزشکان آن را تجویز نکنند.
• تغییرات خلقی و افسردگی: برخی افراد ممکن است نوسانات خلق و خو، اضطراب، پرخاشگری، تحریک پذیری یا به ندرت علائم افسردگی را تجربه کنند. بنابراین مهم است که فوراً در صورت هرگونه تغییر خلق و خوی قابل توجه، به متخصص مراجعه کنند.
اقدامات لازم برای جلوگیری از عوارض مصرف راکوتان

نکات و اقدامات مهم قبل از شروع مصرف قرص راکوتان


• پیشگیری از بارداری: از یک ماه قبل از شروع درمان تا یک ماه پس از اتمام درمان باید اقدامات لازم جهت پیشگیری از بارداری انجام شود.
• چکاپ منظم: چکاپ دقیق بر عملکرد کبد، سطح چربی خون و آزمایشات بارداری (در صورت وجود) در طول درمان ضروری است.
• محافظت در برابر آفتاب: راکوتان حساسیت به نور خورشید را افزایش می دهد و پوست را مستعد آفتاب سوختگی می کند. استفاده مداوم از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع (SPF15 به بالا) شدیدا توصیه می شود.
• تداخلات دارویی: قرص راکوتان ممکن است با برخی داروها از جمله کورتیکواستروئیدهای خوراکی و آنتی بیوتیک های تتراسایکلین تداخل داشته باشد. مهم است در صورت استفاده، داروها را به پزشک خود اطلاع دهید.


نتیجه گیری

قرص راکوتان یک گزینه درمانی موثر برای آکنه های شدید و مداوم، بهبود شفافیت پوست و کاهش ضایعات آکنه می باشد که در آخرین مرحله تجویز می ;شود. بهتر است از عوارض جانبی آن از جمله خشکی، تراتوژنیک، مشکلات کبدی و تغییرات خلقی آگاهی داشته باشیم. مصرف آن تحت نظر پزشک متخصص، رعایت اقدامات لازم برای جلوگیری از عوارض آن می تواند به کاهش این خطرات کمک کند و تجربه روند درمانی موثر را برای شما به جای بگذارد. مصرف این دارو در ابتدا ممکن است باعث تشدید جوش ها شود. اما بعد از یک یا دو ماه تغییرات مثبتی را می توان مشاهده کرد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با داروی راکوتان می توانید از مشاوره با بهترین متخصص پوست و مو سایت دکتر نوبت بهره ببرید. در دکتر نوبت می توانید به صورت تلفنی وقت مشاوره خود را رزرو کنید و یا در صورت تعیین نوبت های آنلاین توسط پزشک، به صورت آنلاین ویزیت شوید.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5