فیبروم رحم چیست و چگونه درمان می شود؟

نویسنده: گوزل
تاریخ انتشار: 1403-06-06
آخرین به‌روزرسانی: 1403-06-06

فیبروم رحم (Uterine Fibroids) یکی از بیماری های رایج بین زنان می باشد که موجب رشد توده های غیرسرطانی در دیواره رحم می شود. فیبروم رحم با نام هایی مثل فیبروئید، لیمیوم و میوم نیز شناخته می شود. با اینکه فیبروم رحم خطرناک نیست اما می تواند عوارض جدی، مانند: خونریزی های شدید قاعدگی، تکرر ادرار و درد لگن را به همراه داشته باشد. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع این مشکل بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم، توضیح دهیم که فیبروم رحم چیست؟ چه علائمی دارد؟ و چگونه درمان می شود؟

فیبروم رحم چیست و چگونه درمان می شود؟

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم، تومورهای غیرسرطانی و خوش خیمی است که در لایه های عضلانی رحم، رشد می کنند. میوم شایع ترین تومور لگنی در زنان محسوب می شود که اغلب در سنین باروری، از ۲۵ تا ۴۰ سالگی دیده می شود. فیبروم های رحمی می توانند اندازه های متفاوتی داشته باشند، این توده ها می توانند به قدری کوچک باشند که با چشم غیر مسلح دیده نشوند یا آنقدر بزرگ شوند که رحم را منحرف کنند. اکثر زنان این عارضه را تجربه می کنند اما اغلب به دلیل نداشتن علائم، متوجه آن نمی شوند. معمولا پزشکان فیبروم رحم را به طور اتفاقی در طول سونوگرافی یا معاینه لگن متوجه می شوند.

نگاهی به انواع مختلف فیبروم رحمی

فیبروم های رحمی با توجه به محل رشدشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. فیبروم ها معمولا به صورت منفرد یا خوشه ای رشد می کنند. در ادامه سعی داریم نگاهی به انواع مخالف فیبروم رمی بیندازیم:

  • فیبروم داخل دیواره رحمی (Intramural fibroids): میوم اینترنال، داخل دیواره رحم رشد می کند و سبب بزرگ شدن و کشیده شدن رحم می شود.
  • فیبروم خارج از رحم (Subserosal fibroids): فیبروم ساب سروزال برعکس مورد بالا؛ در دیواره خارجی رحم رشد می کند. این میوم نیز می تواند رشد زیادی کند و رحم را از یک سمت بزرگ تر نشان دهد.
  • فیبروم ساقه دار(Pedunculated fibroids): اگر فیبروم ساب سروزال با ایجاد یک ساقه باریک به رحم متصل شود، فیبروم ساقه دار گفته می شود. این ساقه درواقع به عنوان یک پایه از تومور حمایت می کند.
  • فیبروم زیر مخاطی(Submucosal fibroids): فیبروم ساب موکوزال در لایه عضلانی میانی رحم تشکیل می شود. فیبروم زیرمخاطی، کمیاب ترین نوع آن محسوب می شود و باعث ناباروری و خونریزی های غیر طبیعی می شود.
  • فیبروم دهانه رحم(Cervical fibroids): این نوع میوم در دهانه رحم رشد کرده و بسیار نادر است.

همانطور که مشاهده کرید، فیبروم رحمی انواع مختلفی دارند که موجب بروز نشانه های متفاوتی نیز در بدن می شوند.

بیشتر بخوانید: یائسگی چیست | علائم و زمان شروع یائسگی زنان

فیبروم رحم چه علائمی دارد؟ آیا فیبروم رحم خطرناک است؟

علائم فیبروم رحم به اندازه و تعداد تومورها بستگی دارد. اگر فیبروم های شما کوچک باشد یا در دوره یائسگی باشید، علائمی نخواهید داشت و این بیماری خطری برای شما ندارد. اما در صورت بزرگ شدن این تومورها و زیاد شدن تعدادشان، ممکن است خطرآفرین باشند و مشکلاتی مانند ناباروری را برای شما به وجود آورند. علائم فیبروم رحم در بدن عبارتند از:

  • درد لگن
  • درد کمر
  • تکرر ادرار
  • احساس درد در زیر شکم
  • قائدگی دردناک و طولانی
  • یبوست
  • داشتن درد درهنگام رابطه جنسی
  • متورم و بزرگ شدن شکم
  • مشکلات باروری

درصورت مشاهده این علائم حتما به دکتر زنان خوب تهران مراجعه کنید تا هرچه سریع تر درمان را شروع کنید.

علائم فیبروم رحم

فیبروم رحم به چه علت ایجاد می شود؟

پزشکان علت دقیق فیبروم رحم را هنوز متوجه نشده اند. اما تحقیقات نشان می دهد، سطح هورمون های استروژن و پروژسترون بر این فیبروم ها تاثیر گزار است و افزایش این هورمون ها موجب رشد میوم ها و کاهش آن ها باعث کوچک شدن اندازه میوم ها می شوند. برخی عواملی که موجب افزایش احتمال ابتلا به فیبروم رحم می شود عبارتند از:

  • ژنتیک
  • رژیم غذایی ناسالم
  • اضافه وزن زیاد
  • التهاب رحمی
  • سقط جنین
  • دیابت
  • کم تحرکی
  • استرس
  • پریود نامنظم
  • کمبود ویتامین D

جالب است بدانید که مصرف زیاد سبزیجات و باروری می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: تخمدان پلی کیستیک + علل و روش های درمان

روش تشخیص فیبروم رحم چیست؟

اصلی ترین روش تشخیص فیبروم رحم، معاینه لگنی توسط متخصص زنان و زایمان است که در آن اندازه رحم و تورم آن بررسی می شود. روش دیگر سونو گرافی است که پزشک در آن فیبروم ها و ساختار داخلی رحم را مورد بررسی قرار می دهد. انواع روش های دیگر تشخیص میوم را در جدول زیر به شما معرفی کردیم.

لاپاروسکوپی

دراین روش ساختار بیرونی رحم و اطراف آن بررسی می شود.

هیستروسکوپی

بررسی داخل رحم انجام می شود.

ام آر آی لگن

تصویر برداری عمیق از تخمدان ها رحم و سایر اندام های لگنی

هیستروسونوگرافی

ثبت تصاویر از فیبروم های زیر مخاطی در زنانی که قصد باردار شدن دارند یا دچار خونریزی شدید قائدگی هستند، انجام می شود.

هیستروسالپنگوگرافی

بررسی حفره رحم و لوله های فالوپ در زمانی که ناباروری نگران کننده باشد.

در قسمت بالا، کلیه روش های تشخیص فیبروم رحم و چگونگی علکرد آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه به درمان فیبروم رحمی میپردازیم.

درمان قطعی فیبروم رحم چیست؟

از آنجایی که فیبروم رحم یک عارضه شایع در زنان محسوب می شود، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه فیبروم رحم از بین می رود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اگر فیبروم ها اندازه کوچکی داشته باشند به صورت خود به خود از بین می روند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر این میوم ها رشد زیادی کنند، موجب ایجاد مشکلاتی میشوند که نیاز به درمان دارند. درمان فیبروم رحم به چهار روش یا ترکیبی از آن ها انجام می شود:

درمان دارویی فیبروم رحم

پزشکان برای کوچک شدن فیبروم ها داروهایی را برای کنترل هورمون ها تجویز می کنند. همچنین ممکن است برای کاهش عوارض و علائم این بیماری نیز قرص های مسکن و ناباروری را تجویز کنند. داروهای کمک کننده به فیبروم رحم عبارتند از:

  1. آگنوسیت های GnRH: تنظیم کننده سطح هورمون ها و کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن
  2. آنتاگونیست های GnRH: کوچک شدن فیبروم ها و جلوگیری از خونریزی های شدید قائدگی
  3. قرص های مسکن
  4. قرص ضدباروری: کاهش دهنده درد پریود و خونریزی های شدید.

 معمولا پزشکان این داروها را برای درمان و کاهش علائم میوم تجویز می کنند.

عمل جراحی، درمان قطعی فیبروم رحم

عمل جراحی فیبروم رحم با عنوان میومکتومی شناخته می شود. میومکتومی شکمی درواقع، ایجاد یک برش بزرگ در شکم برای برداشتن فیبروم است. این عمل را می توان به روش لاپاراسکوپی هم انجام داد. این نکته بسیار اهمیت دارد که فیبروم ها امکان دارد پس از جراحی دوباره رشد کنند.

آمبولیزاسیون فیبروم رحم (UFE)

روشی غیرتهاجمی است که در آن ذرات ریزی را به داخل رحم تزریق می کنند و از رسیدن جریان خون به رحم مانع می شوند. با توقف خون رسانی فیبروم ها هم کوچک می شوند. در این روش نیازی به جراحی و فرد بعد از دو روز می تواند به زندگی عادی خود برگردد. آمبولیزاسون فیبروم رحم اغلب موفق آمیز است اما این روش به خانم های باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، توصیه نمی شود.

لیزر درمانی، یک روش کم تهاجم برای دمان فیبروم رحم

جراحی فیبروم رحمی به کمک لیزر یکی از روش های کم تهاجم جراحی محسوب می شود که در آن فیبروم توسط لیزر برداشته می شود. با استفاده از این روش به راحتی می توان از دست فیبروم های کوچک خلاص شد. برای درمان فیبروم رحم به دکتر زنان خوب مشهد مراجعه کنید.

درمان خانگی میوم

مواردی وجود دارد که با انجام آن ها می توانیم به درمان و کاهش علائم میوم کمک زیادی بکنیم. داشتن تحرک و ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی مناسب (مصرف سبزیجات و عدم مصرف کربوهیدرات)، کنترل استرس، کیسه آب گرم و ماساژ درمانی، عدم مصرف کافئین، الکل و سیگار همگی در درمان و کاهش علائم فیبروم رحم موثر هستند.

درمان فیبروم رحم به وسیله طب سنتی

طب سوزنی، ماساژدرمانی و مصرف برخی گیاهان داروییی میتواند برای درمات فیبروم کمک کننده باشد. در ادامه قصد داریم گیاهان دارویی مفید برای درمان میوم را به شما معرفی کنیم:

  • زردچوبه
  • گیاه پنج انگشت
  • چای سبز

شما می توانید با مصرف این داروهای گیاهی به کمک زیادی به درمان خود کنید.

بیشتر بخوانید: علائم بارداری چیست | تشخیص علائم اولیه بارداری در هفته های اول

سخن پایانی

فیبروم رحم یک مشکل رایج بین زنان است و ممکن است علائمی نداشته باشد یا رشد زیادی کند و عوارض جدی را به همراه داشته باشد و درنتیجه نیازمند درمان باشد. در این مقاله درباره انواع فیبروم رحم، علائم وعلت ایجاد آن وهمچنین؛ درمان قطعی میوما صحبت کردیم. شما می توانید با مراجعه به پزشک زنان و زایمان و تشحیص میزان وخیم بودن این بیماری، درمان مناسب را پیش بگیرید.

برچسب‌ها:
این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5