فواید و خطرات لایه برداری پوست

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1402-08-13
آخرین به‌روزرسانی: 1402-08-13

لایه برداری پوست یک مرحله ضروری در روتین های مراقبت از پوست چه در خانه یا در یک محیط حرفه ای است. فرآیند از بین بردن سلول های مرده پوست باعث شادابی و شفافیت پوست می شود. اما خطرات احتمالی لایه برداری پوست چیست؟ و آیا روش های مختلف لایه برداری برای جوانسازی پوست مفید هستند؟ در این مقاله، تمام اطلاعاتی را که در مورد لایه برداری پوست و دستیابی به پوستی روشن تر نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهیم.

فواید و خطرات لایه برداری پوست

فواید لایه برداری پوست

به طور طبیعی، سلول های مرده پوست تقریباً هر 30 روز با سلول های جدید جایگزین می شوند. با این حال، گاهی اوقات سلول های مرده به طور کامل از بین نمی روند و می توانند منجر به تشکیل لکه ها و مسدود شدن منافذ شوند. لایه برداری از این اتفاق جلوگیری می کند. طبق آمار به دست آمده، لایه برداری به روشن شدن پوست و افزایش جذب و اثربخشی محصولات مراقبت از پوست کمک می کند. در بخش زیر مهمترین فواید لایه برداری پوست را شرح می دهیم:

حذف سلول های مرده پوست

با لایه برداری منظم پوست، سلول های مرده روی پوست را از بین ببرید و پوستی شاداب و سالم را به چهره خود ببخشید. همچنین از بین بردن سلول های مرده پوست موجب صاف شدن پوست و کاهش ظاهر آکنه و جوش های سر سیاه می شود.

بهبود گردش خون

لایه برداری گردش خون را تحریک می کند که منجر به روشن تر شدن چهره می شود. افزایش جریان خون، مواد مغذی ضروری و اکسیژن را به سلول های پوست می رساند و در نتیجه ظاهری سالم تر و درخشان تر دارد.

افزایش جذب مرطوب کننده ها و سرم ها

لایه برداری پوست به از بین بردن سد سلول های مرده کمک می کند و به مرطوب کننده ها و سرم ها اجازه می دهد تا به عمق پوست نفوذ کنند. این امر رطوبت رسانی بهتر را تضمین می کند و اثربخشی محصولات مراقبت از پوست را به حداکثر می رساند.

بیشتر بخوانید: از چه سرم پوستی برای رفع لکه های صورت استفاده کنیم؟

روش های مختلف لایه برداری پوست

روش های مختلفی برای از بین بردن سلول های مرده پوست وجود دارد. شما می توانید از بین روش های لایه برداری طبیعی و خانگی یکی را انتخاب کنید یا از محصولات لایه بردار بدون نسخه موجود در داروخانه ها و فروشگاه ها استفاده کنید. علاوه بر این، کلینیک های پوست، درمان های حرفه ای لایه برداری را زیر نظر پزشکان متخصص ارائه می دهند. همه این روش ها سودمند هستند و نتایج موثری را به همراه دارند. با این حال، بسیار مهم است که با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین روش لایه برداری برای پوست خود را پس از معاینه کامل تعیین کنید.

1. لایه برداری فیزیکی

لایه برداری فیزیکی به استفاده از شستشوی دستی یا ماساژ با ابزارهای ساینده برای حذف سلول های مرده پوست اشاره دارد. این روش راحت است و می توان آن را در خانه انجام داد. با این حال باید مراقب باشید زیرا لایه برداری فیزیکی نادرست می تواند پوست را تحریک کند. برای کاهش سوزش پس از لایه برداری، روغن ها یا سرم های مرطوب کننده به تسکین کمک می کنند.

نمونه هایی از روش های لایه برداری فیزیکی عبارتند از:

  • اسکراب های پاک کننده
  • دستکش لایه بردار
  • لیف کشیدن
  • کیت های میکرودرم ابریژن در خانه

2. لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی از اسیدها برای حل کردن سلول های مرده پوست استفاده می کند. این روش برای لایه برداری عمیق تر موثر است و می تواند نگرانی های خاص پوست را هدف قرار دهد. لایه بردارهای شیمیایی رایج عبارتند از آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک و اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) مانند اسید سالیسیلیک. انتخاب لایه بردار شیمیایی به نوع پوست شما و میزان لایه برداری مورد نظر بستگی دارد.

3. لایه برداری پوست با لیزر

لایه برداری پوست با لیزر روش تهاجمی تری است که زیر نظر متخصص انجام می شود. از آن برای درمان بیماری های پوستی مختلف مانند اسکار، لکه های خورشیدی، بی نظمی های رنگدانه ها و علائم پیری استفاده می شود. لایه برداری پوست با لیزر با از بین بردن لایه های آسیب دیده پوست و تحریک تولید کلاژن باعث جوانسازی پوست می شود. توجه به این نکته ضروری است که دفعات و شدت لایه برداری باید بر اساس نوع پوست و حساسیت فرد تنظیم شود. لایه برداری بیش از حد می تواند منجر به تحریک، قرمزی و خشکی پوست شود.

بیشتر بخوانید: با میکرودرم آبریژن جوانی و زیبایی را به پوست خود هدیه کنید

روش های مختلف لایه برداری پوست

خطرات لایه برداری پوست

در حالی که لایه برداری پوست فواید متعددی دارد، آگاهی از خطرات احتمالی و انجام اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن آنها ضروری است.

تحریک و حساسیت

در برخی مواقع لایه برداری پوست باعث تحریک پوست می شود، به خصوص اگر بیش از حد یا با محصولات خشن انجام شود. انتخاب لایه بردارهای مناسب برای نوع پوست و پیروی از دفعات توصیه شده برای استفاده بسیار مهم است. اگر بعد از لایه برداری دچار قرمزی، خارش یا ناراحتی شدید، توصیه می شود دفعات آن را کاهش دهید یا از روش های ملایم تر لایه برداری استفاده کنید.

حساسیت به خورشید

محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV بسیار مهم است و لایه برداری می تواند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد. پس از لایه برداری، استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی کافی (SPF) برای محافظت از پوست در برابر آسیب های احتمالی ضروری است.

لایه برداری بیش از حد

لایه برداری بیش از حد پوست تعادل طبیعی و سد محافظ را مختل کرده و منجر به افزایش خشکی، قرمزی و حساسیت می شود. مهم است که بین جلسات لایه برداری به پوست خود فرصت ریکاوری داده و به نیازهای پوست خود گوش دهید. اگر متوجه علائم لایه برداری بیش از حد، مانند خشکی یا سوزش زیاد شدید، توصیه می شود دفعات لایه برداری را کاهش یا به روش ملایم تری تغییر دهید.

لایه برداری مناسب پوست خود را انتخاب کنید

لایه برداری پوست گامی حیاتی برای دستیابی به پوستی سالم و درخشان است. فرقی نمی کند از کدامیک از روش های لایه برداری استفاده می کنید اما باید نیازهای خاص پوست خود را بدانید و در صورت نیاز با متخصصان مشورت کنید. اگر انتخاب شما لایه برداری با دستگاه است حتما به یک متخصص پوست و مو با تجربه مراجعه کنید تا در کمترین دفعات مراجعه بهترین نتیجه را دریافت نماید.

بیشتر بخوانید: بهترین و جدیدترین روش های جوانسازی پوست

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5