علائم بارداری چیست | تشخیص علائم اولیه بارداری در هفته های اول

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1403-05-28
آخرین به‌روزرسانی: 1403-06-06

علائم بارداری چیست؟ علائم اولیه بارداری در هفته اول چیست؟ تشخیص جنسیت دختر یا پسر بودن جنین در ماه اول چگونه است؟ این ها سولاتی است که قرار است در این مقاله به آن ها پاسخ دهیم. اغلب شروع بارداری در هر زنی متفاوت است. بعضی از خانم ها امکان دارد بعد از گذشت ۱ تا ۲ هفته از بارداری علائم اولیه را تجربه کنند، در حالیکه تجربه اولین علائم بارداری برای برخی افراد ممکن است ماه ها زمان ببرد. عقب افتادن پریود، تهوع همراه با استفراغ و یا بدون استفراغ، حساس شدن سینه ها، لکه بینی و افزایش ادرار از شایع ترین علائم بارداری و حاملگی محسوب می شود. از ده روز بعد از لقاح نیز می توان با مراجعه به دکتر زنان خوب تهران و انجام آزمایش خون و ادرار،  بارداری را تشخیص داد.

علائم بارداری چیست | تشخیص علائم اولیه بارداری در هفته های اول

علائم اولیه بارداری در هفته های اول چیست؟

برخی علائم اولیه بارداری در هفته های اول بین زنان مشترک است. اما همانطور که گفتیم اغلب علائم اولیه متفاوت است و برخی ممکن است از همان روزهای اول نشانه های بارداری را حس کنند و در برخی زنان دیگر هفته ها و یا ماه ها طول بکشد. ریزترین علائم بارداری در هفته های اول شامل موارد زیر است:

عقب افتادن قاعدگی از مهمترین علائم بارداری

اگر معمولا به طور منظم پریود می شوید و سیکل قاعدگی منظمی دارید، عقب افتادن قاعدگی از مهمترین علائم بارداری به شمار می رود. داشتن خونریزی های خفیف یا لکه بینی هم که به آن خونریزی لانه گزینی می گویند، از مهمترین علائم بارداری در روز های اولیه تشکیل نطفه محسوب می شود.

تهوع صبحگاهی از علائم اولیه بارداری

داشتن تهوع که اغلب صبح ها به سراغ شما می آید، از علائم اولیه بارداری به شمار می رود. ممکن است شما در ساعات دیگر روز نیز حالت تهوع داشته باشید اما معمولا این تهوع ها صبحگاهی است. تهوع صبحگاهی معمولا در ماه سوم اولیه بارداری رخ می دهد و سپس کمرنگ تر می شود.اما در برخی خانم ها نیز تا پایان دوره بارداری ادامه دارد.

نفخ شکم در هفته اول بارداری

نفخ شکمی اگر ادامه دار باشد می تواند از علائم بارداری در هفته اول به حساب بیاید.  در این دوران ماهیچه ها به دلیل افزایش تولید هورمون پروژسترون شل می شوند. احتمال نفخ با شل شدن عضلات روده افزایش پیدا می کند و همچنین از طرف دیگر فشاری که رحم بر روی حفره شکمی می آورد، روی روده تاثیر گذاشته و موجب نفخ در حاملگی می شود.

خستگی و بی حالی از دلایل شایع بارداری

خستگی و بی حالی از دلایل شایع بارداری می باشد. تغییرات هورمونی در بدن شما در این دوره می تواند سبب احساس خستگی، نوسان احساسات، بیماری و ناراحتی شود.  این احساس اغلب در سه ماهه اول و همچنین سه ماهه سوم حاملگی به چشم می خورد. شدت کمبود انرژی و بی حالی در افراد مختلف در دوران بارداری متفاوت است.

حساس شدن سینه از علائم بارداری در هفته های اول

به طور کلی حساس شدن سینه از علائم بارداری در هفته اول است. در اوایل بارداری، امکان دارد سینه های شما به خاطر هجوم هورمون هایی که بدن شما را برای تولید شیر آماده می کنند، سنگین و حساس شود، همچنین گز گز کردن نوک سینه، تیره و برجسته شدن آن از علائم اولیه حاملگی است. برای تشخیص دقیق حاملگی به دکتر زنان خوب مشهد مراجعه کنید.

تکرر ادرار در حاملگی

تکرر ادرار جزء علائم اولیه بارداری است  و معمولا از هفته ششم بارداری شروع می شود. در این دوران به دلیل افزایش هورمون های پروژسترون و hCG  تولید ادرار افزایش پیدا می کند و به همین دلیل است که شما دچار تکرر ادرار می شوید.

علائم اولیه بارداری

نشانه های بارداری خاص، علائم دختر یا پسر بودن در ماه اول

تشخیص دختر یا پسر بودن فرزند، در ماه اول بارداری بسیار سخت است. اما علائمی وجود دارد که ممکن است به شما برای حدس زدن جنسیت جنین کمک کند. البته باید توجه داشته باشید که تمامی این معیارها به صورت تقریبی جنسیت جنین را مشخص می کند و به صورت صد در صد از نظر علمی تأیید نشده است. با ما همراه شوید تا با این علائم آشنا شویم.

 

علائم اولیه بارداری دختر

علائم اولیه بارداری پسر

حالت تهوع شدید

تهوع صبحگاهی خفیف

تیره و آکنه دار شدن پوست

تمایل به مصرف غذاهای شور

شکم برآمده و رو به بالا

روشن شدن پوست

افزایش وزن

گشاد شدن پره های بینی

سینه های متورم و حساس

حساسیت کمتر سینه

خوابیدن به پهلو راست

سرعت بالای رشد مو

 

رنگ ادرار تیره

 

لکه بینی

 

چگونه علائم بارداری را از روی چهره تشخیص دهیم؟

افزایش برخی هورمون های خاص و تغییرات هورمونی در خانم های حامله عامل اصلی تغییرات فیزیکی در سراسر بدن از جمله تغییرات در چهره و صورت است و موجب می شود که در دروران بارداری از لحاظ بدنی، همچنین چهره و ظاهر صورت کاملاً از قبل متفاوت باشید. برای تشخیص بارداری از روی چهره می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پف کردن چشم ها
  • ظاهر شدن لکه های قهوه ای بر روی صورت
  • تیره شدن کک و مک
  • ایجاد شدن خال های جدید
  • درخشش پوست
  • چاق شدن صورت

این موارد می تواند به شما برای تشخیص بارداری از روی چهره و صورت کمک زیادی بکند.

تشخیص بارداری از روی ناف

در دوران بارداری امکان دارد ناف شما به خاطر کشیده شدن پوست شکم در اثر بزرگ شدن آن، تغییراتی بکند. همانطور که جنین رشد کرده و رحم شما بزرگ می شود، ناف نیز به سمت بیرون کشیده می شود. در برخی زنان باردار ناف تیره می شود که به خاطر تغییرات هورمونی در آن هاست.

بیشتر بخوانید: تخمدان پلی کیستیک + علل و روش های درمان

علائم اولیه بارداری دوقلو

بهترین راه تشخیص بارداری دوقلو یا چندقلویی، سونوگرافی است. اما نشانه هایی وجود دارند که می توانند علائمی از یک بارداری دوقلویی باشند. البته علائم بارداری دوقلویی تفاوت چندانی با نشانه های بارداری تک قلویی ندارد و فرق آن ها بیشتر در شدت علائم است. علائم اولیه بارداری دوقلو شامل موارد زیر است:

  • خستگی شدید
  • گرسنگی زیاد
  • افزایش بیشتر سایز شکم و وزن
  • تکرر ادرار
  • تهوع صبحگاهی شدید و مکرر
  • احساس حرکت جنین در اوایل بارداری
  • افزایش سطح هورمون ها(hCG)

همانطور که گفته شد ظاهر شدن نشانه ها در بارداری دوقلو یا چندقلو بیش تر و بارزتر است.

بارداری خارج از رحم چه علائمی دارد؟

در بارداری طبیعی و نرمال بعد از لقاح، تخمک بارور شده به رحم وارد می شود تا جنین به صورت طبیعی در آنجا رشد کند. اما در بارداری خارج از رحم، تخمک به رحم مادر نمی رسد و رشد جنین در خارج از رحم آغاز می شود. بارداری خارج از رحم دارای علائم زیر می باشد:

  • درد شانه
  • خونریزی واژینال
  • ضعف و سرگیجه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکم یا درد لگن

این موارد از نشانه های اولیه بارداری خارج از رحم می باشد. ممکن است شما با تست بتا این بارداری را تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: یائسگی چیست | علائم و زمان شروع یائسگی زنان

جمع بندی

در این مقاله به طور کلی درمورد علائم بارداری صحبت کردیم. درصورت مشاهده این نشانه ها با تستفاده از بیبی چک از بارداری خود اطمینان پیدا کنید. برای قطعی شدن امکان حاملگی یا بارداری به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش بتا بارداری را برای شما تجویز کند.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5