بهترین روش های پیشگیری از درد قلبی در بیماران دیابتی

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1402-07-06
آخرین به‌روزرسانی: 1402-07-06

پیشگیری از درد قلبی در بیماران دیابتی از جمله دغدغه های این گروه از افراد جامعه است. بیماران دیابتی نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی قرار دارند و اگر دیابت بیمار از نوع 2 باشد این خطر چندین برابر افزایش پیدا می کند. امروزه در کشورهای صنعتی شاهد افزایش هرچه بیشتر بیماری های قلبی هستیم و این خطر تهدید کننده برای افرادی که دارای بیماری های پیش زمینه ای هستند بیشتر خود را نشان می دهد.  

در این مقاله در رابطه با مشکلات قلبی که بیماران دیابتی درگیر آن هستند توضیحات مختصری داده شده است و بهترین روش های پیشگیری از درد قلبی در بیماران دیابتی بیان می شود.

بهترین روش های پیشگیری از درد قلبی در بیماران دیابتی

چرا بیماری دیابت باعث سکته قلبی می شود؟

دیابت یک بیماری مزمن است که باعث افزایش سطح قند خون می شود. ناپایداری سطح قند خون در بیماران دیابتی به  تدریج موجب آسیب به عروق خونی و اعصاب بدن می شود. این آسیب به شکلی پیشرونده و پنهان اتفاق می افتد و ممکن است خود شخص برای سال ها بی خبر باقی بماند.

بیشتر افراد مبتلا به دیابت دارای عوارض طولانی مدتی هستند که به آسیب دیدگی و شکستگی عروق قلبی منجر می شود. این شکست عروق قلبی ممکن است به صورت سکته قلبی شناخته شود. وقتی یک عروق کرونری قلبی (عروقی که قلب را تأمین خون می کنند) بلافاصله بسته شود، بخشی از عضله قلب که خون به آن منتقل می شود، دچار کمبود خون و اکسیژن شده و این امر باعث مرگ بخشی از عضله قلب و ایجاد آسیب جدی به عملکرد قلب می شود.

شایع ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 است که سر منشاء علت بسیاری از مشکلات قلبی است. از جمله دلایل سکته قلبی ضعیف شدن بدن و بالارفتن قند و کلسترول خون و کاهش سطح ایمنی بدن است. درنتیجه به دلیل اتفاقاتی که در بدن و شریان های خونی می افتد احتمال سکته قلبی و مشکلات قلبی افزایش می یابد.

تاثیر درد قلبی در بیماران دیابتی و ابتلا به سکته خاموش

در افراد مبتلا به دیابت یکی از شایع ترین مشکلاتی که اتفاق می افتد مشکلی عصبی است که در این حالت فرد احساس گز گز، بی حسی و ضعف در دست و پا را تجربه خواهد کرد. اما گاها این مشکل بیماران دیابتی به بخش های دیگر بدن مثل رگ های خونی که به قلب و مثانه  منتهی می شود آسیب وارد می کند و زمانی که آسیب به این قسمت های بدن وارد شود شما احتمالا دردی را احساس نکنید و به طور ناگهانی دچار درد شدید در قفسه سینه یا دست خود شوید و در نهایت اصطلاحا دچار سکته خاموش شده اید.

سکته قلبی خاموش به دلیل وجود دیابت نوع 2

سکته قلبی خاموش (با نام دیگر سکته قلبی بدون علائم) در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 رخ می دهد. دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که با افزایش سطح قند خون همراه است و باعث نقص در تولید و استفاده از انسولین در بدن می شود.

در بیماران دیابتی، سطح قند خون بالا و ناپایدار به آسیب دیدگی عروق خونی و ایجاد تجمع چربی در دیواره عروق منجر می شود. این موضوع باعث تشکیل لخته های خونی در عروق قلبی است که اگر لخته ای در عروق کرونری قلبی تشکیل شود و آن عروق را بلافاصله ببندد، سکته قلبی خاموش رخ می دهد.

در سکته قلبی خاموش، ممکن است علائم شایع سکته قلبی مانند: درد در قفسه سینه، تنگی نفس، تعریق و تهوع وجود نداشته باشد. این موضوع باعث می شود که سکته قلبی به عنوان یک وضعیت اورژانسی تشخیص داده نشود و تا زمانی که آسیب جدی به عضله قلب ایجاد شود، شناسایی نشود.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت می شود؟

همان طور که بالاتر بیان شد افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار دارند که از جمله شایع ترین این بیماری ها نارسایی قلبی است. در رابطه با علل ایجاد بیماری های قلبی می توان به سخت شدن شریان های کرونر اشاره کرد که  علت ایجاد این موضوع  جمع شدن حجم زیادی از کلسترول در رگ های خونی می باشد که اکسیژن و مواد غذایی را به قلب می رساند. زمانی که پلاک های کلسترول از یکدیگر جد اشوند، بدن سعی در ترمیم این پلاک ها می کند و و پلاک های جدیدی را می فرستد و از آنجایی که شریان های خون کوچک هستند این پلاک ها می توانند سبب مسدود شدن شریان و در نتیجه ایجاد سکته قلبی شوند.

بیشتر بخوانید: تاثیر عوامل مختلف بر سلامت قلب

بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت

چگونه بیماری های قلبی در مبتلایان به دیابت را درمان کنیم؟

  1. استفاده از آسپرین
  2. رژیم غذایی مناسب
  3. انجام ورزش های مناسب و منظم
  4. جراحی
  5. دارو درمانی در صورت نیاز

بیشتر بخوانید: آنژیوگرافی قلب چیست و در چه مواقعی انجام می شود؟

چگونه فرد مبتلا به دیابت از بیماری قلبی جلوگیری کند؟

برای تقویت قلب دیابتی نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

  1. قند خون خود را طبیعی نگه دارید.
  2. فشار خون و کلسترول خود را کنترل کنید.
  3. اگر اضافه وزن دارید حتما وزن خود راکاهش دهید.
  4. ورزش منظم را فراموش نکنید.
  5. برای مصرف آسپرین حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  6. استفاده از دخانیات مخصوصا سیگار را ترک کنید.
  7. رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
  8. استرس را از خود دور کنید.

تاثیر انسولین بر قلب

در صورتی که فرد دارای فشار خون بالا و مزمن باشد، استفاده از انسولین برای قلب فرد به شدت مضر است. تاثیر انسولین بر قلب هنوز کاملا مشخص نیست ولی طبق تحقیقات انجام شده انسولین از قلب در برابر استرس محافظت می کند. همچنین انسولین موجب کاهش قند خون و تپش قلب می شود.

دیابت و ایست قلبی

دیابت نوع 2 ریسک ابتلا به بیماری های قلبی از جمله ایست قلبی را افزایش می دهد. طبق تحقیقات انجام شده علت مرگ بسیاری از بیماران قلبی مشکل عروق کرونر و ایست ناگهانی قلب است که علت ایجاد این بیماری های شایع کلسترول بالا، قند خون بالا، استفاده از الکل و دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و ... می باشد. برای پیشگیری از ایجاد این بیماری حتما طبق توصیه های گفته شده عمل کرده و رژیم غذایی مناسب و ورزش را فراموش نکنید.

چرا افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار دارند؟

به دلیل وجود رابطه مستقیم بین دیابت و بیماری های قلبی به خصوص دیابت نوع 2، افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند. دیابت می تواند تأثیرات مخربی بر عملکرد سیستم قلبی-عروقی داشته باشد. این بیماری می تواند منجر به آسیب دیدگی عروق خونی شود و فرآیندهای التهابی و اکسیداسیون را تحریک کند. این مسائل می توانند منجر به تشکیل توده های چربی در دیواره عروق خونی شوند که باعث تشکیل پلاک های آتروماتوس (توده های چربی و کلسیمی) می شوند. پلاک های آتروماتوس عروق خونی را تنگ و جریان خون را محدود می کنند که همین امر منجر به عوارض قلبی مانند آنژین صدری (درد قفسه سینه)، ایسکمی قلبی (عدم تأمین کافی خون به عضله قلب) و حتی حملات قلبی منجر شود.

درد قلبی در بیماران دیابتی

علائم درد قلبی در بیماران دیابتی

افراد دیابتی و سالمند بیشتر در معرض حمله قلبی و مشکلات قلبی می باشند  و در صورتی که کنترل نشوند ممکن است مشکلات جبران  ناپذیری را تجربه کنند. از جمله دلایلی که  این دو گروه بیشتردر معرض خطر قرار دارند خاموش بودن علائم سکته در این افراد است. این دو گروه از افراد ممکن است علائمی را تجربه کنند که بسیار خفیف بوده یا با دیگر بیماری ها  اشتباه گرفته شود. در صورت بروز کوچک ترین  علائم حتما به یک متخصص قلب مراجعه کنید.

موارد زیر از جمله علائم بیماری های قلبی است که شاید برای فرد دیابتی اتفاق بیوفتد:

  1. نفس تنگی و خستگی
  2. سرگیجه
  3. مشکل در سرعت یا ریتم ضربان قلب فرد
  4. ورم پا
  5. احساس سفتی در دست یا گردن

بیشتر بخوانید: تشخیص درد قلبی: تفاوت درد قلبی با سایر انواع درد

علائم سکته در افراد مبتلا به دیابت

همان طور که گفته شد برخی علائم کاملا خفیف هستند و فرد اصلا  توجهی به آن نمی کند و حتی در برخی مواقع ممکن است فرد پس از حمله خاموش احساس بهتری داشته باشد. البته برخی دیگر از افراد ممکن است درد کمی در ناحیه قفسه سینه خود و یا در دست خود احساس کنند که  حتما باید با پزشک مشورت کنید.

از جمله علائمی که فرد ممکن است احساس کند:

  1. سوزش سر دل
  2. احساس درد در فک ،گردن یا دست چپ
  3. خستگی بی دلیل
  4. سبکی سر
  5. ناراحتی معده
  6. تنگی نفس داشتن حتی  بدون داشتن فعالیت زیاد

درد قلبی در بیماران دیابتی قابل پیشگیری است

مبحث قلب و عروق و محافظت از این بخش حیاتی بدن شامل مباحث بسیار گسترده تر و عمیق تری می باشد که در این مقاله بخش کوچکی از این دنیای بزرگ و ناشناخته بیان شد. از جمله مباحث مهم بیان شده در این مقاله دیابت و مشکلاتی است که می تواند برای قلب و بدن شما در صورت بی توجهی به وجود آورد. همچنین بهترین روش های پیشگیری از درد قلبی در بیماران دیابتی را بیان کردیم. توصیه ها و نکات گفته شده را جدی بگیرید و سعی در  بهبود روند زندگی و تغذیه  خود داشته باشید.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5