آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1403-05-20
آخرین به‌روزرسانی: 1403-06-06

ممکن است از خود بپرسید که آرتروز چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، آرتروز یا استئوآرتریت که به اختصار OA هم نامیده می شود، نوعی بیماری مفصلی می باشد. آرتروز می تواند همه مفاصل را درگیر کند اما اغلب بر روی مفاصلی که در زندگی روزمره بیشتر از آن ها استفاده می کنیم، مانند مفاصل دست و یا مفاصلی که وزن مارا تحمل می کنند، مانند مفاصل پا و زانو تاثیر می گذارد. در این بیماری به خاطر از بین رفتن غضروف ها و ساییدگی مفاصل فرد دچار التهاب، درد و همچنین اختلال در حرکت می شود. اگر میخواهید درباره علت، علائم و درمان آرتروز آگاه شوید در ادامه با ما همراه باشد.

آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟

آرتروز چیست؟

در پاسخ به سوال آرتروز چیست؟ باید بگوییم آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی می باشد واین کلمه برای توصیف حدود 200 بیماری متفاوت که همه مفصل یعنی غضروف، استخوان، رباط‌ها، چربی و سینوویوم را درگیر می کند، به کار برده می شود. OA باعث تخریب غضروف ها، تغییر شکل استخوان، التهاب، درد و ناتوانی در حرکت می شود. معمولا افراد بالای پنجاه سال دچار آرتروز می شوند، اما در سنین دیگر هم این بیماری قابل مشاهده است. این بیماری در طول زمان به آرامی ایجاد می شود ولی در صورت آسیب مفصلی، به سرعت پیشرفت می کند. بنابراین برای تشخیص زودهنگام آن باید تحت مراقبت دکتر ارتوپد خوب در تهران باشید.

علت آرتروز چیست و چگونه ایجاد می شود؟

گاهی اوقات قدرت ترمیم بدن به دلایلی کاهش پیدا کرده و نمی تواند آسیب ها را جبران کند، در واقع سرعت تخریب بیشتر از سرعت ترمیم است و این فرایند، شروع آرتروز محسوب می شود. علل تسریع روند این بیماری در موارد ذیل آورده شده است:

  1. چاقی از مهمترین علل آرتروز مخصوصا آرتروز زانو محسوب می شود.
  2. روماتیسم مفصلی و عفونت های مفصلی
  3. استفاده نادرست از مفاصل و وارد شدن ضربه
  4. پای پرانتزی و ضربدری

موارد گفته شده باعث افزایش سرعت روند بیماری آرتروز میشود.

انواع آرتروز

آرتروز در دسته بیماری های روماتیسمی قرار می گیرد و صدها نوع مختلف دارد. اما بر اساس محل آسیب شامل موارد زیر می باشد.

آرتروز دست

آرتروز دست در زنان شایع تر از مردان است. نواحی درگیرمعمولا شامل نوک انگشتان، بند میانی انگشت، مفصل اتصال انگشت شست به دست و مچ دست است که اغلب با نشانه هایی مثل سفت شدن، درد، تورم، سرخی، حرکت دادن سخت انگشتان، کاهش پیدا کردن دامنه حرکت، به گوش رسیدن صدای تق تق در زمان تکان دادن انگشتان یا مفصل و همچنین نگه‌داشتن مشکل اشیا همراه است.

آرتروز زانو

آرتروز زانو ممکن است در هر دو یا فقط یک زانو ایجاد شود. معمولا افرادی که ورزش هایی مانند دویدن یا تنیس را انجام می دهند و بیشتر از یک عضله خود کار می کشند مبتلا به این بیماری می شوند. از نشانه های آرتروز زانو می توانیم به خشک شدن مفاصل در قسمت زانو پس از چندین ساعت بی حرکت بودن، احساس درد پس از پیاده روی طولانی و دویدن و همچنین درد زانو درهنگام زانو زدن یا خم کردن آن اشاره کرد.

آرتروز گردنی

آرتروز گردن در مردان و زنان رایج است. این بیماری نشانه هایی مانند: احساس گرفتگی، سوزش و گزگز در گردن، درد در بازو و شانه ها، سردرد، احساس ساییدگی هنگام چرخاندن گردن و دشواری در تکان دادن آن را دارد. اگر این بیماری پیشرفت کند می تواند با علائمی مثل از دست دادن تعادل و از دست دادن اراده روده همراه باشد.

اولین علائم آرتروز چیست؟

در مراحل اولیه این بیماری ممکن است شما علائم خاصی نداشته باشید، اما در ادامه اولین و مهم ترین علائم آرتروز شامل سفتی و درد مفاصل است. اگر در ناحیه مفاصل خود احساس درد می کنید و حرکت برای شما دشوار و عذاب آور شده است حتما به پزشک مراجعه کنید. در ادامه دیگر نشانه های آرتروز را ذکر کرده ایم.

  • خشک شدن مفصل به طوری که با بی حرکت نگه داشتن آن درد افزایش پیدا کند.
  • توم در اطراف مفصل
  • صدای تق تق یا ترک خوردگی در مفاصل
  • درد عضلانی در اطراف مفصل
  • کاهش حجم عضله
  • محدود شدن حرکت
  • احساس گرما و حساسیت در مفاصل

از کجا بفهمیم آرتروز داریم؟ سوالی است که در بالا می توانید جواب قطعی آن را بیابید.

9 نکته طلایی برای پیشگیری از آرتروز

به این دلیل که آرتروز درمان قطعی ندارد و از علل شایع از کارافتادگی در دوران بزرگسالی به شمار می‌رود بهتر است که از ابتلا به آن پیشگیری کنیم. بدین منظور باید کارهای زیر را انجام داد:

  1. وزن خود را مدریت کنید.
  2. ورزش را هرگز فراموش نکنید.
  3. قند خون خود را کنترل کنید.
  4. از مفاصلتان مراقبت کنید.
  5. خوردن ماهی را فراموش نکنید.
  6. قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید.
  7. کفش مناسب بپوشید.
  8. از استرس دوری کنید.
  9. سبک زندگی سالم را انتخاب کنید.

با توجه به موارد گفته شده می توانید، از بروز بیماری آرتروز پیشگیری کنید.

درمان آرتروز چیست؟

درمان آرتروز به علائم، سن و سلامت عمومی شما، نوع ورم مفاصل و میزان شدت آن دارد. روش های درمانی متعددی وجود دارد که می تواند به درمان بیماری آرتروز کمک کند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

بهترین ورزش ها برای درمان آرتروز

حرکت بخشی واجب و ضروری از طرح درمان آرتروز می باشد، در مبتلایان به آرتروز انجام 150 دقیقه ورزش متوسط تا شدید در هفته می بایست که انجام شود. یک برنامه ورزشی عالی برای مبارزه با درد و سفتی مفاصل دارای چهار بخش می باشد:

  • تمرینات تقویتی
  • ورزش با دامنه حرکتی یا کششی
  •  تمرینات هوازی
  •  تمرینات تعادلی

موارد بالا ورزش هایی بود که پیشنهاد می کنیم، در صورت ابتلا به این بیماری حتما انجام دهید.

کاهش وزن، روشی موثر در درمان آرتروز

اضافه وزن به مفاصل فشار وارد کرده و موجب درد آن ها می‌شود. شما با کاهش وزن می‌توانید فشار وارده به مفاصل خود را کم کرده و به کاهش درد کمک کنید. توجه داشته باشید، داشتن وزن نرمال همیشه خطر دچار شدن به انواع بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی  و دیابت را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی عالی برای بهبود آرتروز

باید بدانید که خوراکی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند ورم، التهاب و درد مفصلی ناشی از آرتروز را کاهش دهند. در یک تحقیق، ثابت شده است که ۲۴ درصد از افراد مبتلا به آرتروز گزارش دادند که رعایت رژیم غذایی آرتروزباعث کاهش شدت علائم بیماری‌‌شان شده است. البته یادتان باشد که خواب کافی هم کنار رژیم غذایی مناسب لازم است.

۱۰ ماده غذایی مفید برای افراد مبتلا به آرتروز:

  1. سیر
  2. زنجبیل
  3. کلم بروکلی
  4. توت
  5. اسفناج
  6. گردو
  7. آلبالو
  8. روغن زیتون
  9. انگور
  10. ماهی های چرب

شما با خوردن این مواد غذایی می توانید به بهبود بیماری آرتروز کمک کنید.

کمپرس سرد و گرم برای تسکین درد آرتروز 

کمپرس سرد و گرم به تسکین درد و تورم کمک می کند. قرار دادن کمپرس یخ برای بیست دقیقه بر روی مفصل متورم، باعث تنگ شدن رگ های خونی شده و از شدت درد و تورم می کاهد. پیشنهاد می کنیم، این عمل را دو تا سه مرتبه در روز تکرار کنید.

کمپرس گرم  هم رگ های خونی را بازکرده و جریان خون را افزایش می دهد و باعث رسیدن مواد مغذی و پروتئینی بیشتری به بافت آسیب دیده می شود.

عمل جراحی برای درمان آرتروز

قرار دادن جایگزین برای مفاصل آسیب دیده و جراحی تعویض مفصل برای بازگرداندن تحرک و تسکین درد انجام می‌شود. مفصل زانو و ران از مفاصلی است که عمل جراحی جایگزین برای آن انجام می شود. درواقع دو نوع جراحی برای آرتروز انجام میشود، که عبارتند از: هم ترازی استخوان و جوش دادن استخوان ها که جراح ارتوپد می‌تواند بهترین روش را بر اساس میزان آسیب دیدگی شما تعیین کند.

چه داروهایی برای درمان آرتروز تجویز می شود؟

برای درمان آرتروز داروهایی وجود دارد که موجب کاهش تورم و درد شما می شود. این داروها عبارتند از:

  • مسکن‌: شامل مسکن های خوراکی مانند استامینوفن و مسکن های موضوعی مثل پماد ها و ژل ها که به بی حس شدن مفاصل و کاهش درد کمک می کند.
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی: ایبوپروفن و ناپروکسن از جمله دارو هایی هستند که تورم و درد را کاهش می‌دهند.
  • کورتیکواستروئیدها: این داروها به صورت خوراکی قابل استفاده است و همچنین ممکن است با تزریق مستقیم در مفصل هم تجویز شوند.
  • پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): به صورت تزریقی توسط پزشک تجویز می شود ، برای کمک به کاهش درد و التهاب در نظر گرفته شده است.
  • دارو های دیگر: دارو هایی مانند داروهای افسردگی، ضد تشنج و ضد تحریک کننده هم تجویز می شود.

این دارو ها معمولا برای بیماری آرتروز تجویز می شود و با مصرف آن ها می توانید، به کاهش پیدا کردن علائم خود کمک کنید.

جمع بندی

در این مقاله در ابتدا به تعریف آرتروز و انواع آن پرداختیم، سپس گفتیم چه عللی باعث این بیماری می شود و با چه نشانه هایی همراه است. در آخر هم درباره روش های دمان دارویی و غیر دارویی صحبت کردیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید آگاهی خوبی درباره این بیماری کسب کرده باشید. لازم به ذکر است که در صورت مشاهده هرگونه از علائم گفته شده به دکتر ارتوپد خوب در مشهد مراجعه فرمایید.

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5