کهیر پوشک چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمان آن

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1402-07-26
آخرین به‌روزرسانی: 1402-07-26

کهیر پوشک یکی از حساسیت های پوستی رایج در بین کودکان است. امروزه بیشتر مادران به دلیل سهولت استفاده پوشک را جایگزین کهنه های قدیمی کرده اند و همین امر ممکن است موجب بروز حساسیت به پوشک در نوزادان شود. از دیگر دلایل استفاده از پوشک تمیزی بیشتر کودک و محیط  است. همان طور که این محصول بهداشتی مزایای بسیار زیادی برای مادر و کودک دارد ولی قطعا استفاده زیاد و غیر اصولی آن عواقبی برای کودک در پی خواهد داشت. در این مقاله  همراه ما باشید تا علت، علائم و راه های درمان کهیر پوشک را برای شما عزیزان شرح دهیم.

کهیر پوشک چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمان آن

کهیر پوشک چیست؟

کهیر پوشک یکی از بیماری های پوستی رایج در بین کودکانی است که از پوشک استفاده می کنند. این حساسیت پوستی معمولا به دلیل استفاده طولانی مدت از پوشک، استفاده از پوشک نامرغوب و غیر متناسب با پوست کودک ایجاد می شود. کهیر به صورت قرمزی های ملتهب بر روی پوست باسن کودک و نوزاد نمایان می شود. کهیر پوستی نوزادان، یک حساسیت ساده است که در اکثر مواقع با مراقبت های خانگی و استفاده از برخی از پمادها کاملا از بین می رود و فقط در موارد بسیار خاص و نادر برای درمان بیشتر و بررسی دقیق تر نیاز به مراجعه به یک متخصص اطفال دارید.

علائم کهیر پوشک در نوزادان چیست؟

اگر شما به زمان تعویض پوشک نوزاد خود اهمیت ندهید، این اولین نشانه برای ایجاد کهیر بر روی پوست کودک شما است. کهیر معمولا به دلیل حساسیت های پوستی رخ می دهد و از آنجایی که این التهاب بسیار شبیه به بثورات پوستی است معمولا تشخیص اشتباه داده می شود. از جمله علائم شایع کهیر پوستی کودکان می توان به موارد زیراشاره کرد:

  1. متلهب شدن پوست نوزاد در نواحی تناسلی و باسن
  2. ایجاد حساسیت و خارش برای نوزاد در نواحی مانند: ناحیه تناسلی، باسن و ران
  3. زخم شدن پوست کودک
  4. ناراحتی و بی قراری کودک در زمان تعویض پوشک
  5. تغییر ظاهر پوست و قرمزی ناحیه تناسلی نوزاد

علائم کهیر پوشک در نوزادان

روش های جلوگیری از ایجاد التهاب پوستی در نوزادان

برای جلوگیری از ایجاد التهاب پوستی در نوزادان، بهترین راه خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی و باسن آنها است. در اینجا برخی از متداول ترین راه های جلوگیری از ایجاد جوش پوشک در نوزادان به صورت خلاصه بیان شده است.

  1. عوض کردن پوشک نوزاد در فاصله های زمانی منظم
  2. استفاده از آب گرم برای شستشوی باسن و ناحیه تناسلی نوزاد
  3. خشک کردن صحیح ناحیه زیر پوشک
  4. سفت نبستن پوشک نوزاد
  5. استفاده متداول از کرم و پماد برای نوزاد
  6. شستشو دست ها پس از تعویض پوشک

بیشتر بخوانید: گرمازدگی در کودکان: علائم و بهترین روش های درمان سریع گرمازدگی

چه دلایلی سبب ایجاد حساسیت به پوشک در کودکان می شود؟

کودکان به دلایل مختلف حساسیت به پوشک را تجربه می کنند اما برخی از عوامل باعث تشدید این حساسیت ها می شود:

  1. عوض نکردن پوشک کودک در طی روندی منظم
  2. تکرر ادرار کودک
  3. اسهال شدن کودک
  4. مصرف آنتی بیوتیک کودک یا مادر

بیشتر بخوانید: بهترین داروها برای درمان اسهال کودکان و نوزادان

درمان خانگی برای کهیر در کودکان

برخی درمان های خانگی برای کهیر در کودکان وجود دارد که بسیاری از مادران از زمان های قدیم استفاده می کردند. برخی از متداول ترین روش های درمان حساسیت به پوشک  در نوزادان در بخش زیر بیان شده است.

  1. استفاده از کمپرس های یخ برای درمان کهیر پوشک

از راه های درمان کهیر پوشکی استفاده از کمپرس یخ یا آب یخ است. کمپرس یخ یکی از راه های جلوگیری از انتشار بیشتر کهیر به دیگربخش های بدن کودک است. در صورت عدم استفاده از کمپرس یخ توصیه ما به شما حداقل دو بار استفاده از دوش آب سرد در طول روز است.

  1. درمان التهاب های پوستی با پوشاندن لباس مناسب و راحت برای کودک

پوشاندن لباس مناسب و راحت برای کودک از دیگر راه های درمان التهاب های پوستی است. گاهی اوقات، کودک به لباس هایی که می پوشد نیز حساس است به همین دلیل استفاده از لباس های نخی و گشاد برای کودک بسیار مناسب تر است.

  1. استفاده از ترکیبات جو دوسر برای درمان کهیر نوزاد

در صورتی که در خانه وان دارید مقداری از ترکیبات جو دوسر را در درون وان بریزید و سپس وان را با آب ولرم یا شیر تا نیمه پر کنید و کودک خود را در درون وان قرار دهید. جو دوسر علاوه بر خاصیت خنک کنندگی تسکین دهنده خارش بدن نیز محسوب می شود.

  1. استفاده از آناناس

مقداری آناناس را برش زده، داخل پارچه تمیز و نخی گذاشته و سپس بر روی موضع مورد نظر قرار دهید.

  1. استفاده از سرکه و آب

یک قاشق سرکه را به همراه یک لیوان آب مخلوط کنید و سپس با دستمال نخی تمیز بر روی محل کهیر بمالید.

درمان دارویی کهیر پوست کودکان

برای درمان دارویی کهیر پوست کودکان در نظر داشته باشید که برای شروع باید با یک متخصص اطفال صحبت کنید و تحت نظر پزشک اقدام کنید. از جمله داروهای رایج برای کهیر پوشک نوزادان می توان به اکسید زینک، وازلین، کرم ضدقارچ یا استروئیدی، برخی آنتی هیستامین ها مثل بنادریل یا کلاریتین، پماد A+D، پماد Balmex یا Desitin اشاره کرد.

حتما درنظر داشته باشید که از داروهایی استفاده کنید که ترکیباتی چون جوش شیرین، کافور، دیفن هیدرامین و ... نداشته باشند که به شدت برای نوزاد خطرناک و سمی است.

درمان دارویی کهیر پوست کودکان

چه زمانی برای کهیرپوشک به متخصص اطفال مراجعه کنیم؟

  1. اگر کهیر نوزاد شدید باشد و با درمان های خانگی برطرف نشود.
  2. درصورتی که کهیر با خون، خارش شدید پوست، تب، اسهال و استفراغ همراه بود سریعا به پزشک اطفال مراجعه کنید.
  3. اگر کودک شما زیر 2 ماه سن دارد با پزشک مشورت کنید چون معمولا به دلیل حساس بودن پوست نوزادان در این سن درمان های خاصی نیاز است.
  4. درصورتی که درمان ها باعث تشدید وضعیت کودک شود، حتما با یک پزشک اطفال مشورت کنید.
  5. سوختگی های شدید که به علت وجود کهیر ایجاد شده اند نیاز به درمان های تخصصی تر دارد.

درصورتی که کودک شما هریک از علائم گفته شده را داشت در کوتاه ترین زمان به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات اولیه سریعا برای کودک شما انجام شوند.

بیشتر بخوانید: کم خونی در کودکان و نوزادان، علائم و روش های درمان

از علت ایجاد تا درمان حساسیت به پوشک در کودکان

در این مقاله مروری کوتاه بر عوامل موثر بر ایجاد حساسیت به پوشک و معرفی برخی تسکین دهنده و پماد برای حساسیت به پوشک نوزادان معرفی شد. توجه به حالات پوستی و رفتاری کودک به شما این امکان را می دهد تا متوجه شوید که کودک تا چه مقدار تحت تاثیر التهاب پوستی قرار گرفته است و آیا با درمان های خانگی قابل درمان است یا نیاز به معاینه تخصصی توسط متخصص اطفال دارد. تمامی این مطالب در این مقاله بیان شد تا شما اطلاعات بیشتری در زمینه کهیر در نوزادان داشته باشید و در صورت مشاهده این حساسیت پوستی بتوانید آن را در مراحل اولیه بدون نیاز به مراجعه به پزشک درمان کنید.

رزرو نوبت متخصص اطفال

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5