تاثیر کمبود خواب بر سلامت قلب

نویسنده: پیرکاریز
تاریخ انتشار: 1402-09-08
آخرین به‌روزرسانی: 1402-09-08

آیا از تاثیر کمبود خواب بر سلامت قلب آگاهی دارید؟ بررسی ها و شواهد نشان می دهد، افرادی که کمبود خواب دارند، نسبت به افرادی که خواب کافی و مناسب دارند در اواخر زندگی بیشتر دچار بیماری های قلبی می شوند. خواب یک فرآیند بیولوژیکی اساسی برای زندگی انسان است. مشکلات خواب از جمله کمبود خواب، بی خوابی و خواب نا آرام اثرات منفی بسیاری بر سلامت قلب دارند. لازم است بدانید، بی خوابی یا کیفیت پایین خواب می تواند پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدتی داشته باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا از پیامدهای کمبود خواب بر سلامت قلب مطلع شوید.

تاثیر کمبود خواب بر سلامت قلب

کمبود خواب چه تاثیری بر بیماری های قلبی دارد؟

خواب یک زمان ضروری برای ریکاوری بدن است. در طول مراحل خواب ضربان قلب کند می شود، فشار خون کاهش می یابد و تنفس نیز ثابت می شود. این تغییرات استرس قلب را کاهش می دهد و به آن اجازه می دهد تا از فشاری که در ساعات بیداری رخ می دهد التیام یابد. اختلالات خواب می تواند شما را در معرض خطراتی همچون موارد زیر قرار دهد:

  1. بیماری قلبی
  2. نارسایی قلب
  3. ضربان قلب نامنظم
  4. حمله قلبی
  5. سکته مغزی
  6. فشار خون بالا
  7. دیابت
  8. بیماری های گوارشی

هنگامی که در شب خواب کافی ندارید، زمان کافی مراحل عمیق خواب که برای قلب بسیار مفید است را از دست می دهید. کمبود خواب شدید با مشکلات قلبی متعددی از جمله: فشار خون بالا و حمله قلبی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: تاثیر عوامل مختلف بر سلامت قلب

چگونه کمبود خواب موجب نارسایی قلب می شود؟

کمبود خواب یکی از عوامل تاثیرگذار در نارسایی قلب است. نارسایی قلبی زمانی است که قلب به مقدار کافی خون پمپاژ نمی کند تا خون و اکسیژن مورد نیاز بدن برای عملکرد صحیح را تامین نماید. طبق تحقیقات پزشکان و متخصصان ارتباط مستقیمی بین مشکلات خواب و نارسایی قلبی وجود دارد و افرادی که کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند.

یکی از رایج ترین علائم نارسایی قلبی کمبود خواب است. بی خوابی به عنوان مشکل خوابیدن، خواب ماندن یا صبح زود بیدار شدن (یا هر سه ) تعریف می شود.  تحقیقاتی که در چند سال اخیر انجام شده است نشان می دهد که هرسه اختلال با نارسایی قلبی مرتبط هستند. در افرادی که هر سه اختلال مشکل خواب وجود دارد، خطر نارسایی قلب بیش از سه برابر افزایش داشته است.

چرا کمبود خواب موجب تپش قلب در زمان خواب می شود؟

اگر شما هم در زمان خواب به مشکل تپش قلب مبتلا شدید، علت آن را در خواب ناکافی جویا شوید. عدم خواب کافی از مهمترین عوامل تپش قلب است زیرا موجب افزایش نامنظم ضربان قلب می شود و این امر سبب ساز انواع اختلالات در خون رسانی به دیگر اندام های بدن می گردد. همین امر موجب بروز استرس و تپش قلب در خواب است. معمولا احتمال ابتلا به تپش قلب در خواب برای افرادی که کمتر از هفت ساعت در شبانه روز می خوابند، بیشتر است.

تاثیر کمبود خواب بر سلامت قلب

ارتباط کمبود خواب و سکته قلبی

مطالعه ای که اخیرا در انجمن قلب آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که کم خوابی و بی خوابی می تواند با افزایش خطر سکته قلبی به ویژه در خانمها و افراد مسن همراه باشد. یکی از دلایل بیان شده در این مطالعه برای افزایش خطر بروز سکته های قلبی در افراد با اختلالات خواب، افزایش سطح کورتیزول خون است. هورمون کورتیزول در افرادی که کمبود خواب یا مشکل خواب دارند آزاد می شود که با افزایش آترواسکلروز و بیماری های قلبی همراه است.

خواب، به ویژه خواب شب ارتباط مستقیمی با بیماری های قلب دارد. شاید اصلی ترین علت بین خواب و بیماری های قلبی به سیستم عصبی خودکار بدن مربوط باشد که با هر دو مورد خواب و قلب رابطه تنگاتنگی دارد.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های قلبی ناشی از استرس: بررسی، عوامل مؤثر و راهکارها

کمبود خواب و عروق کرونر قلب

با کمبود خواب احتمال ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب افزایش می یابد.  بیماری عروق کرونر قلب علت اصلی مرگ و میر است. این بیماری، زمانی رخ می دهد که پلاک در شریان ها ایجاد می شود و آنها را در شرایطی به نام آترواسکلروز سخت و باریک می کند. این کار باعث می شود که توانایی قلب برای دریافت خون و اکسیژن کافی کاهش یابد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که کم خوابی به ایجاد آترواسکلروز نیز کمک می کند.

کمبود خواب باعث التهاب مزمن می شود که به تشکیل پلاک و سخت شدن رگ ها منجر می شود. همچنین محققان معتقدند که تاثیر کمبود خواب بر بیماری های عروق کرونر قلب تحت تاثیر اثر خواب بر فشار خون است. به دلیل عدم کاهش فشار خون به دلیل کم خوابی، فشار خون بالا شریان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود آن ها در رساندن خون به قلب موثر نباشد و در نتیجه به بیماری های قلبی نیز کمک می کنند.

کمبود خواب و سکته مغزی

بی خوابی یا کمبود خواب می توانند خطر سکته مغزی را در افراد افزایش دهند. طبق گزارش متخصصان خواب برای سلامت مغز بسیار ترمیم کننده است. خواب کافی به شما این اطمینان را می دهد که رگ های خونی و سلول های مغز شما برای سال های آینده سالم و زنده هستند.

کمبود خواب یا مشکلات خواب مانند خواب بی کیفیت موجب کاهش اکسیژن و جریان خون به مغز می شود. در نتیجه این وضعیت می تواند در بلند مدت باعث ایجاد تغییراتی در مغز شده و منجر به افزایش خطر سکته مغزی یا اختلالات شناختی ناشی از اختلالات عروقی شود. خواب کافی، همراه با رژیم غذایی و ورزش می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

کمبود خواب و فشار خون بالا

هنگام خواب شب، بدن شما به حالت تنظیم مجدد می رسد. مواد شیمیایی و هورمون ها متعادل شده و فشار خون کاهش می یابد. بی خوابی می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. هنگام خواب، بدن به طور طبیعی فشار خون شما را کاهش می دهد و هورمون هایی را که فشارخون، ضربان قلب و سایر عملکرد های شما را کنترل و تنظیم می کنند. اما زمانی که شما خواب کافی ندارید، این عملکرد های بسیار مهم بدن اتفاق نمی افتد.

هنگامی که خواب کافی ندارید، بدن شما فرصت کافی برای تنظیم مجدد و بازسازی پیدا نمی کند. در نتیجه با مسائل و مشکلاتی مانند: افزایش هورمون استرس، افزایش التهاب و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن رو به رو می شوید.

با گذشت زمان، افزایش هورمون ها می تواند بر فشار خون و نحوه پمپاژ قلب شما تاثیر گذار باشد. این روند می تواند منجر به فشار خون و مشکلاتی مانند: بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی شود. در واقع، بزرگسالانی که کمتر از 7 ساعت می خوابند مشکلات بیشتری مانند چاقی و افسردگی را تجربه می کنند. همین مشکلات در بلند مدت خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را نیز افزایش می دهد.

بهترین روش های درمان بی خوابی در بیماران قلبی

بیخوابی یکی از عوامل تشدید کننده بیماری های قلبی است. کسانی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند باید خواب کافی و آرام داشته باشند تا از خطرات حمله قلبی در امان باشند. برای درمان بی خوابی در بیماران قلبی، چند روش مفید وجود دارد:

  1. پیروی از یک برنامه خواب منظم، بهترین روش درمان بی خوابی در بیماران قلبی است. برای این منظور از خوردن کافئین، الکل و غذاهای سنگین قبل خواب خودداری کنید و فضایی آرام را در یک ساعت خاص برای خوابیدن فراهم نمایید.
  2. دارو درمانی روش دیگری است که برای درمان مشکل بی خوابی موثر است. استفاده از داروهای ضد اضطراب و خواب آور باید با تجویز پزشک و مراقب از اختلال دارویی با سایر داروهای قلبی انجام شود.
  3. استفاده از برخی دمنوش های گیاهی مانند: بابونه، گل مغربی، گل گاوزبان، اسطوخودوس و دمنوش نعنا هم در رفع استرس و اضطراب موثر و آرامبخش هستند. این دمنوش ها را می توان قبل از خواب مصرف کرد تا به خوابی راحت تر کمک کنند.

توصیه می شود بیماران قلبی با متخصص قلب خود مشورت کنند تا بهترین روش درمانی بر اساس وضعیت سلامتی آنها تعیین شود. همچنین پیگیری مرتب برای ارزیابی نتایج درمان ضروری است.

بیشتر بخوانید: انواع قرص خواب و عوارض آنها

چگونه با خواب کافی از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کنیم؟

برای جوانان و بزرگسال 7 الی 9 ساعت خواب، طبیعی و مفید است. به ندرت پیش می آید کسی برای عملکرد خود به کمتر از 6 ساعت خواب نیاز داشته باشد. متاسفانه این یک باور غلط است. اگرچه برخی افراد می گویند با وجود خواب محدود احساس خوبی دارند ولی طبق نظر کارشناسان آنها به اثرات منفی کم خوابی عادت کرده اند. این افراد فکر می کنند بدن آن ها با خواب کم سازگار می شود؛ اما در واقع میزان عملکرد آن ها کاهش پیدا می کند. آن ها توجهی به این موضوع ندارند زیرا افت عملکرد به تدریج رخ می دهد. در این مقاله عوارض و بیماری هایی که با کمبود خواب ممکن است به آنها مبتلا شویم را بیان کردیم. شما با خواب کافی می توانید احتمال ابتلا به این مشکلات و بیماری ها را کاهش دهید. از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پیشگیری از درد قلبی در بیماران دیابتی

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
امتیاز دهید:
0 از 5